Vægttab - Mad er vigtigere end træning

Vejen til en sund vægt og et godt helbred:

At have en passende og sund vægt – og holde den – handler om mere end bare træning. Det kan føles hårdt, at det ikke er så let at kompensere for den lækre muffin ved at tage en ekstra løbetur eller en ekstra tur på cyklen. Men nu er det på tide at acceptere de nøgne kendsgerninger, mener Anna-Carin Lagerström:

Vi er i højere grad det, vi spiser, end det, vi træner.

Tekst: Anna M. Westberg

Anna-Carin Lagerström er fysioterapeut på Spinalis i Stockholm (Center for Rygmarvsskadede) og har i flere år arbejdet med forskellige sundhedsprojekter, senest med projektet "Livskompetence – at blive ældre med handicap", og hun ved, hvad hun taler om.

– Personer med rygmarvsskader har endnu større grund til at passe på deres helbred, påpeger hun. Forbrændingen går voldsomt ned ved omfattende handicap, eftersom man rører sig mindre, og muskelmassen bliver mindre. Hvad og hvor meget man spiser skal derfor tilpasses.

Information er vigtigt

Denne opfattelse mødte i lang tid modstand i den svenske sundhedspleje, fortæller Anna-Carin Lagerström. At påtale patienternes holdning til vægt og kost blev nærmest anset for at være en krænkelse af deres integritet.

– Men denne gruppe patienter bør få oplysninger om og undervisning i, hvordan de kan holde deres vægt, og hvad der er god mad, understreger hun og fortsætter:

– Det er vigtigt, fordi mave- og tarmfunktionen ofte kommer i uorden hos rygmarvsskadede. Et par kilo mere eller mindre kan i sig selv gøre forskellen på, om man selv kan klare små bevægelser eller ej. Og risikoen for tryksår bliver større, hvis vægten stiger meget. Mange er desuden mere følsomme over for infektioner og har behov for at spise sundt for at styrke immunforsvaret.

– I princippet handler det om at "spise mindre, men bedre”.

Allerede på et tidligt stadie bør patienter med rygmarvsskader blive gjort opmærksomme på deres vægt, mener Anna-Carin Lagerström. På Spinalis i Stockholm står der en kørestolsvægt lige ved indgangen, og denne tendens breder sig nu til andre afdelinger i Sverige, hvor man i dag har mærket alle kørestole med deres egenvægt for at gøre det lettere at veje patienterne. Vægten giver et konkret bevis på, hvordan det står til med helbredet.

Kosten er det vigtigste

– Taler man om at få en lavere vægt, synes det ofte at være underforstået, at man skal træne mere, konstaterer Anna-Carin Lagerström med en vis træthed i stemmen.

– Men forskning viser, at kosten, det vil sige et mindre energiindtag, er det vigtigste. Det er stort set umuligt at øge forbrændingen tilstrækkeligt ved hjælp af fx armtræning.

I et studie på den svenske idrætshøjskole trænede en gruppe paraplegikere benhårdt tre gange om ugen i ti uger på et stageergometer. Alle havde fået bedre kondition, men ingen var gået ned i vægt.

 

Anna-Carin Lagerström giver læserne følgende tips med på vejen:

– Sig farvel til sodavand og chips og sæt frugt og grøntsager ind på spisebordet. Glem for alt i verden ikke at træne regelmæssigt og suppler nu og da med afstressende meditation for at få ladet batterierne grundigt op!

 

Anna-Carin Lagerström er fysioterapeut, M.Sc., specialist i folkesundhed og helsepædagog.

Hun er ansat som projektleder på Stiftelsen Spinalis og Spinaliskliniken, Rehab Station Stockholm.

FAKTABOKSE:

Sundhedsnavigator

For at fremme og strukturere arbejdet for bedre sundhed hos patienter med rygmarvsskader har Anna-Carin Lagerström indført en række metoder under betegnelsen Spinalis Sundhedsnavigator. Sundhedsnavigatoren indeholder både patientmateriale såsom vægt- og træningslogbøger og materiale til det kliniske patientarbejde. Yderligere oplysninger finder man på spinalis.se.

Livsstilsbogen

Anna-Carin Lagerström har sammen med fysioterapeuten Kerstin Wahman skrevet ”Livsstilsbogen” (”Livsstilsboken”), der er udgivet på Spinalis' eget forlag. Bogen, som særligt henvender sig til personer med bevægelseshandicap, er en guldgrube for alle, som værner om det gode helbred. Den behandler alt lige fra kost til styrketræning og indeholder lidt om yoga og yogaens opkvikkende dybdeåndedræt, men også afsnit om mentale emner såsom mindfulness og motivationstræning.

Generelle råd om mad:

Undgå færdigretter

Spis frugt og grøntsager

Undgå sukker og hvidt mel

Tre gyldne regler for et godt helbred

1. Hold op med at ryge

2. Drik alkohol i moderate mængder

3. God nattesøvn