Teknologi: Mobilt håndagregat

Fuld gas på sekunder

Kun fire sekunder! Før tog det rundt regnet fire timer at skifte håndaggregat i bilen. Nu har Max Birkelund udviklet et smart mobilt aggregat, du kan skifte på få sekunder. Deraf navnet: Click & Go.

Tekst: Viggo Rasmussen

Verdensnyhed fra Vorbasse. Racerkøreren Max Birkelund har udviklet et smart mobilt håndaggregat, der passer til alle biler. Det vinder på tid, funktionalitet, design og sørme også pris.
Idéen fik Max i USA, hvor han ofte har lejet en bil. Men i en del nyere biler er der ikke tilstrækkelig plads til et konventionelt håndaggregat pga. airbag under rattet. 
– Da jeg ikke kunne leje den ønskede bil, kom jeg til at kigge nærmere på amerikanernes 30 år gamle systemer. Typisk tager det fire timer at montere håndaggregat i en udlejningsbil.
– Også herhjemme bruger vi stadig mekaniske løsninger i vores stationære systemer, som slet ikke er fulgt med tiden. Derfor kom tanken: ”Det må jeg kunne lave smartere,” fortæller Max.
Han tog en modig beslutning om at udvikle et nyt produkt – og udbrede det worldwide. Målet var et super simpelt system, hvor du kan ændre en almindelig bil til en handicapbil med håndbetjening i løbet af få sekunder.

Speed op med én finger

Systemet lever i høj grad op til sit navn: Click & Go. Proceduren er ganske enkelt: 1. Man klikker en aksel på under rattet. 2. Trykker en stang med et kuglehoved på bremsepedalen. 3. Sætter en ledning i et multistik. Og vupti: Fire-fem sekunder senere er bilen klar til afgang.
Fordelen er desuden, at speederen består af et letbetjent joystick med en lille vandring og individuel fjederbelastning. Med blot med én finger kan du betjene speederen. Det giver en behagelig kørekomfort.
En elektronisk dims sikrer, at speederen automatisk slår fra, straks når du bremser. Og når du slipper bremseren, slår speederen til igen. Bilens originale speeder slår automatisk fra, når systemet er aktiveret. Det betyder, at du undgår at tænke i afskærmning af speederen.

Kompliceret udvikling

Max’ vision er, at alle, der er i stand til det, skal kunne bruge biler, der er forberedt til Click & Go. Uanset om det er udlejningsbiler, som er et lukket land i dagens Danmark, eller private biler med flere brugere.
– Det var nemt nok at få idéen, erkender Max i dag. Den store udfordring har været en masse detaljer i udviklingsarbejdet og et økonomisk fundament. Derfor startede jeg et selskab op med Syddansk Teknologisk Innovation og nogle investorer i en professionel bestyrelse.
Selv om Max har brugt mange interessetimer og sparepenge på udviklingsarbejdet, har han ingen planer om at holde opfindelsen for sig selv. Med et patent i hånden ønsker han tværtimod at få så mange ud og køre med systemet som overhovedet muligt.
– Mange familier har normalt kun én bil indrettet som handicapbil. Men hvis din partner har en bil med automatgear, er det nu let at indrette bil nr. 2, så du har en fleksibel reservebil, som begge kan bruge. Det kræver blot, at bilen bliver synet med systemet i tråd med kravene i dit kørekort.

Ingen jernstænger i vejen

Kørerlærer Thomas Leonard Gertz venter på verdens første skolevogn udstyret med det nye håndaggregat fra AutoMax. Han siger:
– Mit nuværende håndaggregat er noget knokkelværk. Mine elever støder hele tiden deres knæ imod en jernstang, som ikke kan fjernes. Og så er det på bekostning af airbag’en.
– Det nye aggregat er genialt, da det bruger eksisterende gassystem uden synlige indgreb i bilen. Synligt er blot et lille beslag ved siden af rattet eller under ratstammen.
– Jeg har testet begge typer speeder, fortæller Thomas. Uanset lodret eller vandret speeder har jeg en fin føling med bilen. Det bliver pludseligt meget lækkert at køre bil. Man mærker og ser tydeligt, at det er en, der går op i biler, der har lavet systemet.

Eksport i sigte

Max satser ikke bare på det danske marked, hvor han vil gå i kødet på indretningsværksteder og udlejningsbranchen.
Firmaet AutoMax har også store eksportplaner, hvorfor markedsføring og salgsaftaler nu står øverst på listen.
I første omgang håber Max, at et af de store internationale udlejningsfirmaer, vil være ’first mover’, så personer uden benfunktion frit kan leje en bil i alle europæiske lande. Han har selvfølgelig også planer om at vende tilbage til USA.

For Max er Click & Go ikke forbeholdt de få, der selv vil betale for en smart løsning. Vejledende udsalgspris bliver 14.800 kr. + moms inklusiv montering. Individuelle tilpasninger kan fordyre systemet lidt, men niveauet er blot et par tusinde over nuværende systemer. Læs mere: automax.dk