Rejser: Krydstogt - den perfekte ferie

Tekst: Jan Sørensen

Det er billigt - og så har du både hotel og by med på hele rejsen.

 

Jan Sørensen fortæller her om hans krydstogtrejse i Middelhavet.

 

- Det kan lade sig gøre - også selvom man er i kørestol!

 

 

 

 

 

 

 

For tre år siden så min hustru en

 

annonce i en lokalavis, hvor et danske

 

rejsebureau gav særrabat til læserne på en

 

uges krydstogt i Middelhavet. Kun 10.495

 

kr. inkl. fly tur/retur. “Det er lige mig”,

 

sagde hun og jeg var med!

 

Vi havde en vidunderlig uge. Vi besøgte

 

Spanien, Frankrig og Italien og havde et

 

kæmpestort luksushotel med os hele vejen.

 

13 etager med al tænkelig luksus og alt

 

tilgængeligt for gæster med handicap.

 

Eneste lille minus var det danske rejsebu-

 

reau - de var søde og rare men uden den

 

store viden om handicappedes behov. Og

 

jeg opdagede, at jeg kunne gøre hele turen

 

handicapegnet ved at arrangere turen selv -

 

og så spare 2.500 kr. oveni!

 

 

 

Pit stop i Venedig

 

I august sidste år tog vi igen på krydstogt

 

til Middelhavet. Denne gang den østlige

 

del med besøg i Grækenland, Tyrkiet og

 

Kroatien. Vi fløj til Venedig og tog taxa

 

ned til Venedigs krydstogthavn. Vi havde

 

nogle timer til overs og tog vandbussen, de såkaldte ”vaporetti” fra Piazzale Roma

 

(der ligger i gåafstand fra havnen) til

 

Markuspladsen. Vandbusserne er egnet og

 

gratis for kørestole. Vi fik en herlig frokost i

 

denne fantastiske by, hvor den centrale del

 

mellem Markuspladsen og Rialto er tilgæn-

 

gelig for kørestole.

 

Efter ombordstigning forlod vi kajen, og

 

vores krydstogtskib, Costa Serena gled

 

majestætisk ned ad Giudecca kanalen.

 

Vi passerede Maggiore øen med det nye

 

bibliotek, Markuspladsen, Dogepaladset og

 

Sukkenes bro inden vi kom ud på åbent hav.

 

 

 

Tivoli à la las Vegas

 

Costa Serena er et stort, italiensk skib. Ja,

 

snarere en hel by med godt 5.000 men-

 

nesker fordelt på 113.000 tons. 15 etager

 

med utal af elevatorer, 14-15 barer, masser

 

af restauranter, tre store pools, tennisbane,

 

kirke, bibliotek, butikker, wellness- og

 

fitnesscenter, spillekasino, udendørs bio-

 

graf, teater og natklub. Endog en formel

 

1 simulator, så man kan køre racerbil 50

 

meter over bølgen blå!

 

Skibets design er ægte italiensk. Ganske

 

anderledes end funktionelt, nordisk design.

 

Et opulent design mixet med grel udsmyk-

 

ning, sære statuer, skrigende farver og en

 

taste of America (som italienerne er vilde

 

med!). Tivoli à la las Vegas!

 

At tage en tur med én af de mange elevato-

 

rer er en oplevelse. Elevatoren er åben, så

 

der er frit udsyn otte etager ned til forskel-

 

lige atriumgårde med pianobarer, kunstige

 

palmer, osv. Mellem etagerne er der kun-

 

stige skyer med romerske guder. Alt i alt

 

så grimt, at man (næsten) lærer at holde af

 

det. Og noget af en forandring fra NCL og

 

Celebrity skibene!

 

Men Costa Serena har også gode sider.

 

 

 

Maden er fortræffelig, ofte tæt på

 

Michelinstjernerne. Hver dag kommer et

 

nyt menukort med flere retter af appetizers,

 

supper, pastaretter, hovedretter, diverse

 

oste, masser af desserter samt kaffe og en

 

lille kage til. Værsgo’ og spis! Alt smager tæt

 

på himmelsk. Vi har været på kur lige siden!

 

Efter en tur på dækket og en kop kaffe gik

 

turen ofte til det gigantiske Giove Teatret,

 

der hver aften havde et nyt show - fejende

 

flot og ekstremt musikalsk. Bagefter måske

 

en cocktail og endnu en tur på dækket for at

 

nyde stilheden.

 

 

 

Havn efter havn

 

Hver dag kom vi til en ny havn. Første

 

stop var Bari, og dernæst fulgte Olympia

 

i Grækenland, hvor de første olympiske

 

lege blev holdt i 776 f.v.t. Det var varmt, så

 

vi hastede tilbage til skibet og en frokost

 

med aircondition! Senere samme dag gik

 

turen gennem det græske øhav til Izmir,

 

grækernes Smyrna. Derefter sejlede vi

 

forbi Dardanellerne og Marmaris og videre

 

til Istanbul, som ligger utroligt smukt på

 

grænsen mellem Europa og Asien. Trods

 

15 etager i højden lagde skibet til kaj midt

 

i byen ved Galatabroen skråt over for alle

 

byens seværdigheder: Den blå moské, den

 

imponerende Hagia Sophia kirke, der er

 

den ældste i verden, Topkapi paladset med

 

hele Østens pragt og mystik, relikvier fra

 

Muhammed, det store harem, et velbevaret

 

køkken samt Topkapi diamanten, den næst-

 

største i Verden! Ved solnedgang samles

 

folk på pladsen mellem moskéen og Sophia,

 

hvor man spiser ved de mange boder med

 

motiver fra hele Tyrkiet. Flot at se!

 

Efter Hippodromen kom vi til den store

 

basar, der er verdens største og ældre

 

indkøbscenter. Her er snesevis af indgange

 

og hundredvis af snævre gader, så vi blev advaret mod at fare vild. Her hjælper ingen

 

GPS!

 

Istanbul er ikke en nem by for kørestole. En

 

vis gangfunktion synes påkrævet! Min køre-

 

stol blev da også skadet af en ondskabsfuld

 

udgave af de høje kantsten. Så var det trygt

 

at have “mit hotel” med på rejsen - jeg lånte

 

en anden kørestol på skibet, mens kyndige

 

folk rettede min forgaffel ud!

 

 

 

Flotteste udsigt fra skibet

 

Efter en dag på vandet kom vi til

 

Dubrovnik. Her måtte skibet ankre op uden

 

for havnen. Det sidste stykke ind til havnen

 

foregik med tender, der dog ikke var noget

 

problem i kørestol. En rampe var sat ud til

 

tenderen, og en venlig hånd holdt fast, så

 

jeg og kørestol kom sikkert over i tenderen.

 

Dubrovnik er “verdensarv”, En smuk by

 

med smukke huse, smalle gader og utroligt

 

hyggelige gårde. Priserne er høje, så vi nøje-

 

des med øl på en fortovscafé - i skyggen!

 

Det flotteste var næsten at se Dubrovnik fra vandet - det gamle fort, de små skibe, klip-

 

perne og alle de hårnålesving, andre - men

 

ikke os - skal gennem for at komme ned til

 

byen!

 

 

 

Næste morgen gled vi majestætisk ind

 

gennem San Marco kanalen og så Venedig

 

vågne til lyden af utallige kirkeklokker. I det

 

fjerne så vi snedækkede Alper, fantastisk!

 

 

 

Efter krydstogtet lejede vi en bil og kørte

 

til Toscana, hvor vi havde booket hotel i

 

fem nætter i Montecatini Terme, der er en

 

smuk, levende kurby nær Firenze. Siden

 

gik turen til Gardasøen for fem dage, før vi

 

kørte tilbage til Venedig og det ventende fly.

 

 

 

En herlig sommerferie, som vi kun kan

 

anbefale andre.

 

 

 

 

 

FAKTA

 

 

 

Gør-det-selv krydstogt er let! Check

 

bureauer og priser på nettet. Danske

 

bureauer er generelt dyrere. Middelhavet

 

er i reglen dyrere end Caribien, men flybil-

 

let til fx Barcelona er billigere. Indvendig

 

kahyt er billigst, men ofte fås udvendig

 

kahyt med/uden balkon til beskeden

 

merpris, hvis der er mange ledige. Pris er

 

inklusive lokal skat, kahyt, alle måltider,

 

 

 

nogle drikkevarer (vand, kaffe mv.). Pris

 

inkluderer ikke fly, transfer t/r skib, drik-

 

kepenge (typisk 30-40 kr./dag pr. person),

 

alkoholiske drikkevarer og udflugter. Vi

 

betalte i alt 5.620 kr. pro persona. (Heraf

 

fly t/r København-Venedig 1.100 kr.,

 

krydstogt ind. kahyt 4.020 kr. inkl. skat

 

samt drikkevarer og drikkepenge 500 kr.

 

Alt inkl. skatter og afgifter. Ikke dyrt for

 

 

 

en uges luksus i den dyreste højsæson!

 

(Hertil skal lægges pr. person: udflugter og

 

transfer til og fra lufthavn).

 

Niveaufri adgang overalt på skib samt

 

ombordstigning og mange egnede kahyt-

 

ter. Se rederiernes webside for oversigt af

 

kahyt og kontakt din agent for at booke

 

denne type kahyt.