Nyt bilhus i Århus

Tekst:Bente Ovensen

Fredag den 1. juni holdt Langhøj
Autoindretning åbningsfest i deres
nybyggede bilhus i Viby ved
Århus. Der var det dejligste danske
sommervejr, og de mange
gæster nød solen, varmen og
den italienske is samtidig med
at de fik en smagsprøve på
Langhøjs tilbud til fremtidens kunder.

Sjældent har man set så mange
handicapbiler på ét sted. Rundt
om hele den 2.700 kvadratmeter
store sorte bygning holdt de.
Mange funklende nye og helt nyindrettede,
andre gamle, beskidte og lidt slidte,
som min. De første var udstillet og
viste nutidens handicapbiler, de sidste
tilhørte gæsterne, som for manges
vedkommende var handicappede og
potentielle kunder. Blandt gæsterne var
også samarbejdspartnere fra ind- og
udland, terapeuter, sagsbehandlere,
forhandlere af lifte, fastspændingssystemer,
sæder mv.
- Vi vil gerne arbejde helheds- og oplevelsesorienteret
og inspirere alle, der
kommer i huset, både brugere, terapeuter
og sagsbehandlere, fortæller
Frank Langhøj og sammenfatter fremtiden
sådan:
- Vi vil satse på god rådgivning, kvalitet
og service.
Frank Langhøj er ingeniør og søn af
Eric og Vibber Langhøj, som startede
firmaet i 1979. Sammen med broderen,
Lars, der også er ingeniør, og tyve
medarbejder udgør de staben bag firmaet.
Staben består blandt andet af
teknikere - Ole-Opfindere, som Frank
kalder dem - og også af rådgivere, som
selv har et handicap og personlige erfaringer
med valg, indretning og bevilling
af handicapbiler.

Selvkørende bil
Dagens nyhed var præsentationen af
en bil styret med joystick. Holdende på
parkeringspladsen lignede den en ganske
almindelig WW Caravelle, men kiggede
man nærmere efter, manglede en
væsentlig detalje. Den havde ingen
førersæde. Og da den i løbet af eftermiddagen
blev præsenteret af Frank
Langhøj, i fart, så det helt vanvittigt ud.
Bilen var førerløs!!! - Eller rettere, det
så ud som om Frank var bagsædepassager
i en førerløs bil. Sandheden var
imidlertid, at han sad med et joystick i
skødet og styrede alle bilens funktioner
derfra. Han styrede, gav gas, bremsede
og kørte tilsyneladende helt trygt
rundt på parkeringspladsen blandt alle
gæsterne, de uerstattelige handicapbiler,
og uden om den velbesøgte italienske
isbod.
- Den model, vi har her, er en kørelærerudgave.
Brugeren kan få joysticket
placeret nøjagtig hvor han vil, fx ved højre
arm eller fod, og er han vant til joystick,
vil han umiddelbart kunne køre
med det, fortæller Frank. Han fortsætter:
- Joysticket er præcis, der er ingen forsinkelse,
og systemet opfylder de samme
EU-krav til bremser og styretøj som
gælder for almindelige biler. Gear, vinduesviskere,
horn osv. bygges ind i et
trykknappanel.
Og om målgruppen siger han:
- Den vil give folk med få kræfter og lille
bevægelighed i armene mulighed for
selv at køre bil.

Potentiel kunde
Som skribent på RYK og med en seks
år gammel handicapbil holdende på
parkeringspladsen og kun ni kilometer
hjem, havde jeg på denne festdag alle
antennerne ude. Hvad kan Langhøj
tilbyde mig og andre kunder, når vi skal
vælge bil?
Jesper Bang, som er paraplegiker og
ansat hos Langhøj, fortæller:
- Vi har en permanent udstilling af indrettede
demobiler, som du og andre
kan se, enten alene eller sammen med
en terapeut. Vi har også mulighed for
at hidkalde specielle bilmærker, fx Mercedes'
kassebiler eller en Peugeot personbil
med skydedør, hvis du ønsker at
blive afprøvet og rådgivet i lige netop de
bilmærker. Måske har du tre bilmærker,
du vil afprøves i, så kan vi arrangere
en dag, hvor du - evt. sammen med
en terapeut - kommer herud og bliver
rådgivet om hvorvidt ét af de tre bilmærker
kan indrettes til dig. Vi kan
også tilbyde terapeuten en hel dag hos
os, hvor hun så kan indkalde to eller tre
brugere til afprøvning.

Inspiration og oplevelse
Det nye sorte hus på Hasselager Centervej
er en oplevelse på flere måder.Der er masser af plads og rum, der er
et veludstyret handicaptoilet, et køkken
indrettet til kørestolsbrugere, og der er
mulighed for at se fastspændingssystemer,
lifte, kraner, tagbokse, specialsæder
og meget andet. Desuden er det
planen at lave maleriudstilling og tilbyde
handicaporganisationer at afholde
deres arrangementer i huset, hvis de
ønsker det. Som Vibber Langhøj udtrykte
det, ønsker de med det nye hus ”at
åbne op til omverdenen”.

Mr. Grøn Koncert og Life of Brian
På parkeringspladsen skilte to handicapbiler
sig ud fra mængden. Den ene
en grøn kassebil malet med teksten
”Grøn koncert” over det hele. Ejeren
hedder Klaus Rosenlund, men præsenterede
sig selv som Mr. Grøn Koncert.
Ud over det opsigtsvækkende ydre var
bilen indvendigt udstyret med barskab,
blomster i vinduerne, gardiner, kongekrone
over forruden, gaskomfur og en
aflåst kasse med TV og CD-afspiller.
Bilen var helt tydeligt indehaverens
andet hjem og udrustet til at turnere
rundt med Grøn Koncert.Mr. Grøn
Koncert viste mig et klapsæde, som
var fastgjort indvendigt på bilens side
bag førersædet.
- Sædet er elektrisk og udviklet i samarbejde
med Langhøj, fortæller han.
- Det kan hæves og sænkes, så jeg kan
komme ned og op fra gulvet, når jeg
skal ned og ligge på en madras.
Den anden bil tilhørte Brian Østergaard
Jensen, en stylet, solgul Transporter -
med sænket forende, voldsomme skørter
og kofangere, flotte fælge, stereoanlæg
med forstærker og fem Recarosæder
- under det midterste
Recaro-bagsæde sidder en kæmpe
bas, som Brian fortalte banker op i
rø… på ham, der sidder på sædet. Vil
man se billeder af bilen, kan de ses på
life-of-brian.dk.

Bilerne og deres indehavere var to ekstremt
iøjnefaldende eksempler på, at
standardbiler, standardløsninger og
standardhandicappede ikke findes. Selvfølgelig
handler det først og fremmest
om at finde frem til den bil, der funktionelt
tilgodeser den enkelte brugers behov
bedst, men det handler også om,
hvilke signaler brugeren ønsker at
udsende, om livsstil og om
styling.
Stig Langvad, formand for De
Samvirkende Invalideorganisationer,
sagde blandt andet i
sin tale ved åbningsfesten:
- Ergo- og fysioterapeuter kan nogen
gange være et forstyrrende element
mellem bruger og bilindretter.

Hvad han konkret tænkte på, ved jeg
ikke, men der er ingen tvivl om, at
Langhøj ønsker et tæt samarbejde med
brugerne, og alt andet lige vil det være
det bedste udgangspunkt for at udvikle
optimale løsninger og nye produkter.