Genbevilling af hjælpemiddel i ny kommune

Nielsen
Offline
Joined: 23/05/2008

Hej alle sammen,
Jeg håber I kan hjælpe mig lidt her.

Jeg fik i 2008 bevilliget en Wolturnus kørestol inkl. en katetertaske til montering under kørestolen, af Holbæk kommune. Nu er jeg kommet i den situation at tasken er slidt og det er tid til at skifte den ud.

Jeg bor nu i Københavns kommune og jeg udfærdigede en ansøgning på ovennævnte taske til dem i går. I dag d. 14.07.2011 bliver jeg så ringet op af en ergoterapeut fra kommunen der lige vil høre hvad sådan en taske egentlig er, da hun ikke kendte til dem.

Jeg forklarer hende om tasken og hvad den bruges til og formålet, hvorefter hun så siger at hun lige vil vende den med sine kolleger men at jeg umiddelbart godt kunne forberede mig på et afslag. Hun mente ikke umiddelbart der var tale om et hjælpemiddel.

Hvad er jeres erfaringer med genbevilling af hjælpemidler efter man er fraflyttet den kommune der oprindeligt gav bevillingen??

Jeg takker på forhånd, ser frem til jeres input :)

- Peter

Peter Q
Offline
Joined: 25/05/2009
Hej Peter Godt du havde en

Hej Peter

Godt du havde en god oplevelse med Handicapcentret.

Men jo der vil altid være mulighed for at der skal foreligge en bevilling. Og heldigvis da, vi er jo også skatteborgere i kommunen. Jeg tror f. eks. ikke bare du får en ny kørestol hos Handicapcentret uden bevilling ;-). Men jeg synes niveauet for pragmatismen virker meget passende, også selv om den slags er et direkte slag i ansigtet på Claus Hjort Frederiksen.

Men vend den rundt.

Du bruger 1 time sammenlagt på en sag hos ergo’erne. Og de bruger i alt 3 timer, også selv om sagen er helt banal. Således bruges der i alt 4 timer. En administrativ time i en kommune koster vel 500,- og du skal have min. 200,- .

Således har du og hjælpemiddelcentret sparet mig (skatteborger i Københavns Kommune) 1.700,- ved udlevering af en dims der koster 1.000,- sårn ca.

Så alle er glade. Skal vi så brokke os lidt over vejret

Mvh

Peter Qvistgaard

peq@naviair.dk
Husk positive mennesker lever længere

Nielsen
Offline
Joined: 23/05/2008
- Update : Jeg har nu

- Update :

Jeg har nu ringet til hjælpemiddelcentret, og talte med en superflink medarbejder derude.

Jeg satte hende kort ind i sagen, og hun reagerede prompte ved at spørge hvem der havde leveret hjælpemidlet, og da jeg sagde Wolturnus fortalte hun at så burde det ikke være noget problem at rekvirere et nyt, og at hun ville kontakte dem med henblik herpå.

Meget imponerende!
Jeg er spændt på hvad hun finder ud af, hun ville ringe tilbage.

- Peter

Nielsen
Offline
Joined: 23/05/2008
Hej Peter, Tak for dit

Hej Peter,

Tak for dit indlæg. Jeg vil kontakte dem snarest :) Og rart at vide i øvrigt at man kan ringe derud.

Bare ud af nysgerrighed... Jeg risikerer vel at hjælpemiddelcentret henviser til at der skal forelægge en bevilling før de kan gøre noget?
Men den bekymring skyldes mest af alt jeg ikke har erfaring med dem. Men det får jeg om lidt ;) hehe

Jeg takker!

- Peter

Peter Q
Offline
Joined: 25/05/2009
Hej Peter Det du skal

Hej Peter

Det du skal gøre, her i Københavns Kommune, er altid, at henvende dig på Hjælpemiddelcentret på Hans Knudsens plads tlf. 70 80 82 14. De tager sig af hjælpemidler der er gået i stykker, og slidt op er jo også gået i stykker.

Blander du ergoterapeuterne ind i sagen, bliver det netop til en sag. Og så træder der en større papirmølle i gang, som de stakkels ergo’er er underlagt i deres arbejde. Selvfølgelig kan du godt risikere at det bliver til en sag alligevel, men Hjælpemiddelcentret har lidt større muligheder for at være pragmatiske.

Samtidig er folkene ude på Hjælpemiddelcentret rigtig gode. Det er en fornøjelse at have med dem at gøre.

Mvh
Peter Qvistgaard

peq@naviair.dk
Husk positive mennesker lever længere