Affjedring af kassebiler samt mulighed for valg af opbygger.

skovtrold
Offline
Joined: 22/06/2008

Jeg har siddet og læst gamle "debatter", men vil gerne høre om nogle nu i 2010 har erfarring med affjedring af kassebil. Sidder i el-stol som jeg kører fra. Har p.t. en Fiat Dukator som jeg syntes er meget stiv, og det gør lidt ondt i min ryg. ?

Jeg skal til at have en ny her i foråret 2010, og vil lige i den forbindelse høre om det har økonomiske konsekvenser for mig, at vælge en anden udbyder end kommunen gør. ?

Jeg formoder at hvis jeg vælger en dyre end kommunen, ja så skal jeg betale forskellen. ?

skovtrold
Offline
Joined: 22/06/2008
Hej Ken - er du derude, jeg

Hej Ken - er du derude, jeg har ikke din mail, og kan derfor ikke fange dig.

Hilsen Susanne

skovtrold
Offline
Joined: 22/06/2008
Hej Ken Du skal have tusind

Hej Ken

Du skal have tusind tak for dit meget veldokumenteret prøvning. Havde jeg ikke før valgt Mercedes med krop, ja så har jeg det nu også med hjerte. Der er blot det med størrelsen, værkstedet sagde det nok skulle være en 211 CDI. Mener du ikke den er god nok, jeg er ingen racer, og skal blot have noget der fungere. Er du opmærksom på at der er kommet nye Modeller, her i efteråret 2009, som efter sigende ikke har de samme problemer med vinden som tidligere.

Hvis du engang kommer gennem Støvring, vil jeg da frygtelig gerne se hvad og hvor du har puttet ind i den. skriv til shh@pc.dk . Hvor fik du din bygget den op ?. Jeg er blevet bevilliget atter en Dukator, men hvad er du bevilliget.?

Jeg indgav en ansøgning på ny bil 21.08.2008, mener simpelthen ikke det kan være rigtigt der skal gå så lang tid, men ved ikke hvem man skal klage til nu hvor kommunerne har overtaget. Har prøvet klagerådet men de melder hus forbi. Min sadindåse af en Dukator er ved at falde fra hinanden.

Mange sten lettere - hilsen Susanne

Ken
Offline
Joined: 20/03/2009
Jamen det er nogle

Jamen det er nogle betragtninger som jeg kender fra mig selv... Jeg havde akkurat de samme tanker, betænkeligheder, overvejelser, osv. da jeg skulle have min bil fornyet. Jeg brugte 7 måneder på at afprøve hver en bil på det danske marked inden jeg gik i gang med at læse en pokkers masse lekture om det enkelte bilmærke, i brochurer, på Nettet, hos FDM, bilbaser m.v.
Jeg endte med kun et par enkelte bilmærker til sidst...Kiggede så på de forskellige mulige modeller inden for hvert mærke, så på levetiden, standardudstyret og listen over xtra-udstyret i dem, lavede derefter min egen ønskelige udstyrsliste . Satte "Must have" kolonnen op på papir side om side med "Nice to have" kolonnen.
Derefter sammenlignede jeg hele molevitten med de muligheder de enkelte biler kunne give... Jeg valgte ikke den bil, som jeg på det tidspunkt helst ville have haft, (En VW Mukltivan), men valgte i stedet den bil, som bedst kunne løse de behov som jeg havde for anvendelse af bilen i dagligdagen... og det blev så Mercedes`en.... Den havde de fleste af de helt fundementale ting som bilen SKULLE indeholde, de fleste udstyrsmuligheder, stor driftsikkerhed, lang levetid , rimeligt meget lavere reservedels-priser osv osv...
Multivan er jo godt nok en mere "rap" sag, ligner mere en "rigtig" bil, kører osse mere som en sådan, men jeg har ikke et sekund fortrudt, at jeg valgte efter behovet og ikke efter "hjertet" alene... Jeg valgte så en lidt dyrere udgave en som den billigste model... Bl.a. med den lidt større motor.... Var blot meget ked af, at man ikke kunne få lov til at tage den seks-cylindrede, 184 hestes, motor fra "Van-serien" og smide over i minibus eller Kombi-udgaven. Den motor har et enormt bundtræk og et endnu lavere lydniveau end den fire-cylindrede udgave, samt en lidt bedre diesel-økonomi, ikke mindst... Lidt har jo osse ret...ik`...?Men det måtte man desværre ikke... Ikke på det tidspkt i hvert fald... Var tæt på at "snyde" dem ved bestillingen, men efter nogle uger kom der besked fra fabrikken om, at: "Das geth doch nicht" ... Så det var jo lidt trælst... var jo begyndt at glæde mig til den lidt større motor...smiler...
Noget der osse talte for at det skulle være Sprinteren var den 30-årige rustgaranti på det hel-galvaniserede karosseri, samt den forventede levetid for motoren.. Man forventer ikke, at skulle afmontere nogle af dækslerne ind til motoren i løbet af den første milion kilometre, ved normalt brug af bilen... Og hvem af os kender ikke op til flere heldige ejere af gamle mercedes`er som fremstår uhyggeligt velholdte efter både 1, 2 og 3 millioner kilometer...? Jeg kender faktisk to håndfulde i min omgangskreds... Folk som har kørt mercedes i al deres "bil-tid"... Om 2006-modellen af Sprinter kan leve op til fordums-mæssige kvaliteter gældende for Mercedes, kan jeg jo i sagens natur ikke vide, men jeg tager chancen og jeg håber så osse på, at jeg har købt min sidste nye bil... Derfor har jeg valgt at konfigurere den mest ultimative bil for mig hvad indretnings-muligheder og udstyrs-niveauet angår... Den mangler intet som min fantasi formår at frembringe af behov og ønsker vedr. en bil...
Jeg kan derfor kun varmt anbefale den til andre... Men det er selvfølgelig nok osse sådan, at alle synes at lige netop deres fabrikat og model er den aller-go`este-bil på markedet, så jeg ved ikke lige om min vurdering og anbefaling er noget som helst værd, men den er givet af et helt rent, og godt, hjerte... nu du selv spurgte...smiler lunt.....
Jeg vil slutte med at tilbyde dig at mødes med dig, hvor du så kan få lov til at muntre dig i nogle timer med at afprøve bilen... Osse gerne helt alene og hvor du selv vælger, hvad du vil udsætte den for af test`s... Jeg skal nok finde noget at bruge tiden på imens... smiler..
Evt. afstande betyder ikke ret meget for mig.... Bor jo selv i Nordjylland og kører jo en hel del i forvejen... Overvej mit tilbud og send mig blot en besked her eller på min mail...
Snup så lige en forfærdelig dejlig og en helt fantastisk dag allesammen....ik`...?
Mvh
Ken

skovtrold
Offline
Joined: 22/06/2008
Hermed mange tak til Ken og

Hermed mange tak til Ken og Jesper for jeres gode vurdering og svar. Jeg vil ikke sige jeg har forkærlighed for nogen bil, men er bange for forskellen. Jeg mener Dukatoren er en blikkasse, hvor varmen forsvinder lige ud i luften, samtidig med at dem der sidder bag i vognen overhovedet intet kan høre. Sprinteren som jeg også har haft, mener jeg der er mere bil i, den er stærkere og bedre lavet, samtidig med at isoleringen og lydfølsomhedden er bedre. Det med affjedring kan jeg forstå er et vurderings spørgsmål.

Jeg ved ikke om mulighed for ombytning først bliver efter 8 - 10 år, men visitator nævnte det, og så plejer de at "rette ind" derefter, alting kan jo S T R Æ K K E S. Alene min bilansøgning der startede i efteråret 2008 og bilen er ikke begyndt at blive ombygget endnu - her forår 2010. Så derfor tænker jeg på at vælge Mercedes, da jeg formoder den kan holde bedre. Repr. af bilen er jo nogle jeg selv skal betale, og min Fiat er lyder P.t. ikke godt.

Jeg takker for tilbudet om at prøvekøre en Mercedes, men nu kommer jeg desværre fra Himmerland. Regner dog med at jeg kan prøve en hos din makker. Jeg har en kammerat der er bankbetjent, de har i banken fået 25 nye Mercedes. Her er de meget begejstret for "den nye udgave" af Mercedes, da de også syntes den "gamle" lå dårligt på vejen. De har samtidig indtil nu, haft meget få repereationer.

Hvis ikke nogle har nye ting - som dukker op - vil jeg gå i tænkeboks, og vurdere om jeg vil ofre de ekstre penge på Mercedesen. Både med hensyn til affjedring og holdbarhed.

Ken
Offline
Joined: 20/03/2009
Hejsa... Lige en kommentar

Hejsa...
Lige en kommentar fra mig.... tag det du kan bruge og smid resten ud med opvaskevandet....smiler...
Jeg har nu i halvandet år kørt en Mercedes Sprinter 215 cdi, Kombi minibus, den er mellemlang, 6 meter, fuld ståhøjde, ialt 2,74 meter høj og den er 2 meter bred....
Jeg er enormt glad for bilen, den kører fantastisk godt, er meget driftssikker, godt udstyret osv... Den er selvfølgelig lidt følsom hvis der er en god kuling eller storm direkte ind i siden på den, men ikke noget alarmerende besværlig følsomhed, men det kræver jo selvfølgelig, at du beholder et godt tag i styretøjet når det stormer, altså ikke noget med at køre vognen med "følsomme fingerspidser".... Gør du det, så er der ikke de store problemer i det...smiler...

Bilen er derimod ikke særlig god til at køre i sne, den kører meget nemt fast, så det er en dårlig ide at anvende den til snekørsel i bjerge eller fjelde.... Men er der isglat, så registrerer du det nærmest ikke, for vognens sikkerheds-elektronik kompenserer fuldt ud for chaufførerens manglende habilitet.....altså inden for nogle endog meget vide rammer....
(På glatbanen i Silkeborg var det nødvendigt at frakoble bilens elektronik for at få den til at skride i en glat kurve, inden elektronikken blev frakoblet, var det totalt umuligt at få bilen til at gøre noget som helst galt uanset hvad jeg eller instruktøren så fandt på af totalt tossede og vildt provokerende kørselmetoder, skride ville bilen ikke før elektronikken var væk, men så skal jeg osse lige love for at den kunne finde ud af både at skride, snurre rundt, ja næsten vælte da den var oppe på to hjul....)...smiler...
Den virker på een gang meget stiv i bunden, (har investeret i en nedlimet alluminumsbund i bilen, så om det er den, som gør, at den virker meget stiv, ved jeg ikke men ikke desto mindre, så føles det sådant). Det er ikke noget som helst problem, før man skal køre skråt op over noget, en kantsten hvor du samtidg svinger til een af siderne f.eks. Så gør den stive vognbund og den bløde affjedring, at bilens krængninger kan føles lidt ubehageligt. Fordi affjedringen er blød, så krænger bilen nemt fra side til side ved skrå op og nedkørsler på kanter og skrænter. Faktisk har jeg ved flere lejligheder, ved meget høje kantstene eller niveau-forskelle, slået bilens eftermonterede trinbrædter ned i enten kantstenen og/eller asfalten... Så det får altså lidt buler ind i mellem... Det samme er osse lidt gældende ved kørsel på, og over, vejbump.... Men det lærer man rimeligt hurtigt at kompensere for i ens køremåde....
Men bortset fra disse par ting ting, så er det nogle fantastisk gode køreegenskaber vognen besidder. Jeg er sikker på, at den største og værste fejl ved bilen er den person, der har fat i rattet..... (Altså for mit eget vedkommende....smiler lunt...).
Men jeg ville da blive glad, hvis andre kunne belære mig, eller give gode tips til, hvordan man undgår de værste "gyngeture" ved krængninger af bilen... Selvfølgelig er det minimeret, hvis man kan ramme vinkelret på, men det kan man jo ikke altid ved sving ind på en ny vej, der ligger højere, eller et fortov. Det er jo ikke altid, at vejen er bred nok til, at seks meter bil kan ramme lige vinkelret på et sving..... For det meste har du jo kun ca. 3 meter fra midten af vejen inden du rammer fortovskanten ved et venstresving, og ved et højresving er afstanden til højre forhjul fra fortovskanten jo rimeligvis sjældent mere end en meters penge..... I mit tilfælde forstærkes "gyngeriet" af luftaffjedringen i mit førersæde og af den 6-vejs konsol der er mellem bunden og luftbælgen under forsædet. Den normale "slør" i konsollen er ikke meget, målt ved bunden, men oppe i hovedhøjden bliver den alligevel til en hel del "gyngeri"....

Nok for nu, som sagt er det ikke en facitliste eller den eneste sandhed om bilen, men lidt af egne erfaringer.... Jeg vil som sagt meget gerne modtage kommentarer, andre erfaringer og almindelig lærdom, hvis I har noget at tilføje til enten bilens eller mandens køreegenskaber... Ideer modtages med taknemmelighed, gode ideer med begærlighed.... smiler...
Livet er jo ikke det værste vi har.... vel...?
Mvh
Ken

Handicapbusser
Offline
Joined: 30/01/2009
Hej, Jeg har ikke kørt i de

Hej,

Jeg har ikke kørt i de tidligere Mercedes Sprinter, så jeg har ikke noget sammenlignings grundlag på det punkt, men det er jo en meget objektiv ting. En der er VILDT glad for sin Mercedes vil nok aldrig sige at den er slem i sidevind...

Jeg har dog en Mercedes 215 aut kort og lav stående som du er meget velkommen til at tage en tur i, så kan du selv vurdere.

Jeg har også hørt rygter om at udskiftning af biler skulle stige fra 6 til 8 år. Jeg tror dog ikke på at det bliver til noget, da jeg ikke har set det i oplægget til den nye lov som skulle træde i kraft den 1/10-2010, så jeg tvivler på det kommer... men der er ikke andet at gøre end at følge med i debatterne og høringerne.

Vedr. affjedring så er det også lidt objektivt, om Mercedes er bedre end Fiat, fx. spiller valget af fælgestørrelse samt dæk også ind på hvor hård eller blød en affjedring virker. Men jeg vil mene at en Fiat Ducato med luftaffjedring på bagaksen har en mere blød kørsel end en Sprinter. Der får ikke luftaffjedring til Sprinter ab fabrik.

Hvis du vælger en Sprinter, er der fra fabrikken et Eberspächer i, er det Fiat Ducato er der fra fabrikken et Webasto i. Hvad der bedst tror jeg, jeg vil lade andre om at afgøre.

Håber det hjalp dig lidt

Med velig hilsen
Jesper Skov
HandicapBusser Center Vest
Tlf.: 87 31 46 02
www.handicapbusser.dk

Handicapbusser
Offline
Joined: 30/01/2009
Hej, Vedr. affjedring, så

Hej,

Vedr. affjedring, så vil jeg sige at Renault Master og Opel Movano (forudsat det er en aut.gear du skal have igen) er noget hårde i det, så du bør måske afprøve det først.

Alternativt vil være den nye Fiat Ducato, som man kan luftaffjedre på bagaksen, det giver en noget blødere affjedring samt væsentligt færre krænkninger i bilen. Eneste problem er bundsænkning i førersiden og godkendelse her af.

Ellers bevæger vi os over i VW og Mercedes. Har du brug for yderligere info, er du velkommen til at kontakte mig.

Du kan til en hver tid vælge den opbygger/ forhandler som du selv ønsker. Kommunen kan bestemme hvor du skal lave afprøvning samt hvem der skal give tilbud på opbygningen, men ikke hvor du skal købe bilen henne.

Det er ganske rigtigt at hvis den opbygger du vælgere er dyrer end det du har "fået" på bevilligen så skal du selv betale prisforskellen. Dog vil jeg sige at de fleste opbyggere vil lave det til konkurrentens pris hvis du henvender dig.

Håber det gav dig lidt klarhed, ellers må du sige til

Held og lykke med det

Med velig hilsen
Jesper Skov
HandicapBusser Center Vest
Tlf.: 87 31 46 02
www.handicapbusser.dk

skovtrold
Offline
Joined: 22/06/2008
Mange tak for et uddybende

Mange tak for et uddybende svar. Jeg er bevilget en Fiat Dukator, men har tænkt selv at putte lidt penge i, for derved at få en bedre bil (Mercedes Sprinter). Har hørt den er blevet væsentligt bedre vedr. vindfølsomhed. Jeg har haft en tidligere, og den var ikke god at køre i.

Da kommunerne er ved at trække i land med, at man først kan få en senere, ja så regner jeg med, det kunne være bedst med en bil der kan holde bedre, samt være bedre affjedret. Men hvad siger du dertil. ?

Hvad vil du anbefale som varmapparat, mit indsatte som jeg troede jeg skulle overføre er lige stået helt af ?

Eller er der andre der kan råde mig med begge dele. ?