Kostvaner - vægttab

Tre motivationsfaktorer til vægttab

Jeg hører ikke til de fanatiske. Det gider jeg ikke. Men jeg tænker mig om, hver gang jeg bliver fristet. Der er jo kun én, der kan brænde det af igen, fortæller Claus Mejlby, der tabte 14 kg over ni måneder ved omlægning af kostvaner og øget fysisk aktivitet.

Tekst: Birgitte Bjørkman

Claus Mejlby ønsker blot et glas vand, da vi har sat os om bordet med de sandwich, han har købt med.
– Min sandwich er med skinke og ost. Så er kaloriekontoen opbrugt for i aften!
Jeg har sat 53-årige Claus Mejlby fra København stævne til en snak om vægttab. I det sidste års tid har han tabt 14 kg, og kosten har spillet en væsentlig rolle.

Tre motivationsfaktorer til vægttab

– Jeg har aldrig været overvægtig, men jeg begyndte at tage lidt på, og lidt på, og lidt på … og i julen 2012 besluttede jeg mig for at tabe mig.
Det var et foredrag om vægt og livsstilssygdomme, der inspirerede Claus til at omlægge sine kostvaner, men han har tre grunde til, at han ønskede at tabe sig, forklarer han mig.
– Jeg vil gerne undgå livsstilssygdomme, jeg vil forblive i min eksisterende stolebredde, og jeg vil bevare min mobilitet, fortæller Claus, der har været kørestolsbruger siden en ulykke i 1980.
Og det med mobiliteten er vigtigt, for som han tilføjer:
– Jeg har en stationcar, og når jeg forflytter mig fra stolen over i bilsædet, kræver det et højt løft.

Common sense

Claus satte sig det mål at tabe 5 kg over fire måneder. Og det lykkedes. Efterfølgende tabte han yderligere 9 kg over de næste fem måneder.
– Måske lidt for meget, hvis du spørger min kæreste, som syntes, jeg blev lidt hulkindet.
Det store vægttab skyldes simple kostvaner og masser af motion, forklarer Claus og tilføjer:
- Common sense. Jeg har hverken læst fine bøger eller fulgt strenge diæter.
På spørgsmålet om hvordan det lykkedes, og hvor han fandt motivationen, svarer Claus:
– Jeg elsker vand og salat. Det er et godt udgangspunkt, men det vil jeg ikke leve af. Jeg spiser ganske almindelig mad – også hvidt brød, ris, pasta og kartofler, som mange kostvejledere fraråder, men som jeg tænder helt af på. Og jeg drikker rødvin i weekenden! Claus tilføjer som svar på spørgsmålet:
– Men jeg spiser bare ikke så meget, og jeg er bevidst om at fravælge den federe mad. Spiser jeg en pizza, så ved jeg, at jeg de følgende dage skal spare tilsvarende på kalorierne.
– Men igen. Jeg hører ikke til de fanatiske. Men jeg tænker mig om, hver  gang jeg bliver fristet: Er det nu godt for dig, Claus? Bliver du lykkeligere? Der er jo kun en, der kan brænde det af igen.

Masser af fristelser

Fristet bliver Claus i hverdagen. Dagligt er der stor buffet med varmt og koldt hos smykkefirmaet Pandora, hvor Claus er fuldtidsansat som finansiel konsulent i risikostyring.
– Der er masser af fristelser hver dag. Men jeg synes, at jeg er blevet god til at begrænse mig. Tager lidt af hvert, men ikke for meget. Og takker kun ja til onsdagskagen i vores kantine, hvis den ser rigtig god ud, tilføjer Claus, som tillader sig at lade sig friste en gang imellem. Men kun en gang imellem.
– Sætter du en pose pinocchiokugler foran mig, kan jeg spise den på et kvarter. Men jeg bliver jo ikke gladere af den grund. Derfor har jeg valgt helt at undgå fristelser som sodavand, kage og slik – jeg køber det simpelt hen ikke. Om aftenen eller i weekenden sætter vi i stedet en lækker anrettet tallerken med mundrette stykker af frugt og grøntsager og rosiner og nødder på bordet, når der skal hygges.
– Jeg synes ikke, at jeg går glip af noget, skynder Claus sig at tilføje.

Motion og idræt

Claus’ målrettede indsats for et betydeligt vægttab har også inkluderet motion og idræt. Mere end han allerede gjorde.
– Jeg har altid dyrket idræt – også før min rygmarvsskade. Jeg har tidligere svømmet. I over ti år har jeg hver søndag mødt op til siddende aerobic i Lyngby Handicap Idræts Forening. Og jeg er også rigtig glad for håndcykling og prioriterer at cykle ca. 40 km to-tre gange om ugen uden for vintersæsonen. Om vinteren bruger jeg en håndcykel, jeg har fået monteret på væggen.
Siden foråret sidste år har Claus deltaget i PTU Fri i Rødovre, der hver tirsdag aften holder åbent hus med holdtræning og individuel styrketræning.
– Det har givet mig rigtig meget. Her bliver man motiveret til at give den et hak mere i mødet med de mange andre, der også møder op. Det er super fedt!
Claus bruger det meste af sit krudt på kredsløbstræning på rullebånd, håndcykel og skitræner.
– Det giver en super kondition. Men holdtræningen deltager jeg også i, når der er aerobic, kampsport og cross fit. Fysisk aktivitet giver mig øget velvære og tilfredsstillelse… det er godt at mærke, at blodet cirkulerer i kroppen.
Og, som Claus tilføjer, er der også sidegevinster ved at holde kroppen i gang. Bedre tarmfunktion og mindre hævelse i benene.

Claus har fundet et godt niveau. Han har taget 2 kg på – helt bevidst – og han holder nu vægten. Det ved han, fordi han hver uge vejer sig på vægten i PTUs motionscenter.
– Det giver en god pejling om, hvilken vej det går… om den gode mad i weekenden kostede et kilo.
– Mit skrækscenarie er, at jeg må sidde i en bredere stol og ikke kan komme gennem toiletdøre. Det er rigelig motivation for mig, slutter Claus, der holder hjulene i gang og gerne smider chokoladen ud, gæsterne blev budt på i weekenden, for ikke at blive fristet.