Kost og ernæring. Sunde kostvaner

I RYK! magasin nr. 1 kunne man læse en artikel om den øgede risiko for diabetes 2 hos personer med rygmarvsskade. Den rette kost spiller en væsentlig rolle i forebyggelse, og derfor har vi bedt Stine Bonne, der er sygeplejerske på Vestdansk Center for Rygmarvsskade, om et par gode kostråd til læserne.

Tekst: Stine Bonne

Det er en god idé at være ekstra opmærksom på, hvad man spiser og drikker, når man har en rygmarvsskade. Det skyldes, at man har lettere ved at blive overvægtig og er i øget risiko for at få livsstilssygdomme som f.eks. type 2 diabetes og hjertekarsygdomme (forhøjet blodtryk og forhøjet kolesteroltal).

Mindre energibehov

I musklerne forbrændes en stor del af den energi, som kommer fra mad og drikke. Da lammelser medfører tab af muskler, vil personer med en rygmarvsskade have et lavere energibehov end før skaden. Energibehovet afhænger bl.a. af højde, vægt og fysisk aktivitetsniveau. Jo mindre fysisk aktiv man er, jo lavere er ens energibehov, og jo mindre behov er der for energi fra mad og drikke. Hvis man indtager mere energi, end kroppen kan nå at forbrænde, vil den ekstra energi blive omdannet til fedt, og man tager på i vægt. I værste fald risikerer man at blive overvægtig.

Mange fordele

Der er store helbredsmæssige fordele ved at holde sin normalvægt. Især skal man helst undgå at have for meget fedt på maven. For det betyder, at der er fedt omkring tarmene og de indre organer. Det er specielt denne type fedt, som er farlig, fordi det giver en øget risiko for både forhøjet kolesteroltal, blodtryk og blodsukker. (Hos rygmarvsskadede med mere eller mindre lammede mavemuskler vil maven ofte komme til at fremstå større. Det må ikke forveksles med mere fedt på maven). Overvægt øger ikke kun risikoen for livsstilssygdomme. Det kan også være en hæmsko for at blive mest mulig selvhjulpen. F.eks. bliver påklædning og forflytninger mere besværligt.

Forandring kan være svært

Mad er noget, alle har en holdning til og en mening om. Vores kostvaner er opbygget gennem hele livet og er en vigtig del af vores personlighed og sociale liv. Mange mennesker vænner sig desuden gradvist til at spise lidt for meget hver dag. Over et år kan det give en del ekstra kilo at bære rundt på.
Det er derfor en lang proces at omlægge sine kostvaner. Det er dog vigtigt, at man gør det i det tempo, man har lyst til og finder nødvendigt. Det kan fx være en god idé at starte med en eller to ændringer og få dem indarbejdet i sine kostvaner, før man går videre.
Det kan også være svært ikke at falde i. Når det sker, skal man bruge det på en positiv måde. Tænk over, hvorfor det skete og bliv bevidst om, hvad der skal til, for at forandre vanerne.

Små skridt frem for slankekur

En slankekur kan mange følge gennem en periode. Men når kuren er slut, glæder man sig måske til igen at spise det, man har udeladt. Det betyder desværre ofte, at de kilo, man har tabt, hurtigt kommer på igen. Små, varige ændringer, som er nemme og overskuelige, gør det derimod lettere at indarbejde nye madvaner, som giver et langsomt men til gengæld et holdbart vægttab.

Giv ikke op, selv om det er hårdt arbejde og kræver stor tålmodighed at skabe nye vaner for livet.

Stine Bonne er medforfatter til pjecen ”Kosten efter en rygmarvsskade”. Den er tilgængelig på Vestdansk Centers hjemmeside under patientinformation på hospitalsenhedmidt.dk.

BOKS

100 kalorier for meget om dagen (det svarer til et glas rødvin eller et lille stykke chokolade på ca. 20 gram) giver en vægtøgning på 4 kg om året. Vil man tabe 4 kg i løbet af et år kræver det at man skærer 100 kalorier ned dagligt over et år.

………..

Fødevarestyrelsens 10 kostråd

Fødevarestyrelsens 10 kostråd er anbefalinger om, hvad der skal til for at leve et sundt liv og forebygge overvægt og livsstilssygdomme. Generelt er anbefalingerne for en sund kost til mennesker med en rygmarvsskade de samme som for den øvrige danske befolkning.

1. Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv

2. Spis frugt og mange grøntsager (6 om dagen)

3. Spis mere fisk (mindst to gange om ugen)

4. Vælg fuldkorn

5. Vælg magert kød og kødpålæg

6. Spis mindre mættet fedt

7. Vælg magre mejeriprodukter

8. Drik vand (sluk tørsten i vand)

9. Spis mindre sukker

10. Spis mad med mindre salt

For at undgå overvægt er det godt at være opmærksom på madens energiindhold sammenholdt med indholdet af vitaminer og mineraler, da man har brug for den samme mængde vitaminer og mineraler, som før man blev rygmarvsskadet. Mad med et lavt energiindhold, men højt indhold af vitaminer og mineraler er grøntsager, frugt, groft brød, gryn, kartofler, ris, fisk, magert kød samt magre mejeriprodukter og mager ost. Den bedste måde at nedsætte energiindtaget på, uden at føle sult, er derfor at skære ned på fedtet og spise flere kulhydratholdige fødevarer. Man kan nemlig spise dobbelt så meget kulhydrat som fedt og alligevel få den samme mængde energi.

Lammelse af musklerne i mave/tarmkanalen sammenholdt med lav fysisk aktivitet betyder, det er vigtigt at få nok med kostfibre for at lette madens passage gennem tarmen og undgå forstoppelse. Groft brød, gryn, kartofler, pasta, brune ris og grove grøntsager (gulerødder, broccoli, bønner, kål og rodfugter) er samtidig de største kilder til kostfibre. Når man spiser flere fødevarer med kostfibre, kan mængden af mad virke stor, da de både fylder mere på tallerkenen og giver en større mæthedsfornemmelse end fedtrige fødevarer (se tegning fra bagsiden af kostpjece). Derfor er det en god idé at spise fem-seks gange dagligt i stedet for tre, så mængden af mad pr. måltid bliver mere overkommelig. Blodsukkeret stabiliseres desuden ved at spise flere små måltider i stedet for tre store. Det betyder, at man heller ikke så nemt fristes af noget sødt mellem måltiderne.

Når man som rygmarvsskadet har svært ved at forbrænde kalorierne, skal man spare på sukker og alkohol, da der ikke skal meget til, før det sætter sig på sidebenene. Dermed ikke sagt, at man ikke kan nyde noget ved særlige lejligheder. Men alt med måde. Og vælg fx kage bagt med olie frem for smør. Mandler, nødder, græskarkerner og tørret frugt er meget populært som snacks og topping på salater, men der er desværre også mange kalorier i disse produkter, så en begrænset mængde tilrådes. Drik max en halv liter sodavand, saft eller energidrik om ugen og køb ikke slik, kager og sodavand til lager. Når man har søde sager inden for rækkevidde, fristes man til at spise for meget af det.

Læs mere om de officielle kostråd på altomkost.dk, hvor man også kan downloade en folder om de 10 kostråd.