Helbred: Træning, fysisk form

Ny trænings-dvd:
Siddende H.I.T. & CrossTraining

Har du brug for at få boostet formen, pulsen op og sendt forbrændingen i vejret? I september udkom Cathrine Guldbergs nye trænings-dvd ’Siddende H.I.T. & CrossTraining’.

Tekst: Birgitte Bjørkman

I 2012 udkom Cathrine Guldbergs første dvd ’Siddende aerobic’. Ingen havde tidligere udgivet en dvd med siddende aerobic og styrketræning, og den blev hurtigt efterspurgt. Nu har hun udgivet endnu en trænings-dvd inspireret af tidens trend og omsat den til siddende træning.

Træning er vigtigt

Cathrine, der er uddannet fitnessinstruktør, er ikke tvivl om, at træning er vigtigt for folk med nedsat mobilitet, og med sin nye dvd ’Siddende H.I.T. & CrossTraining’ giver hun ny inspiration til, hvordan man kan træne hjemme.
- Jeg vil gerne gøre det nemt at træne og vise, at man ikke altid behøver at begive sig hen til et motions- eller fitnesscenter for at træne. Man kan også gøre det derhjemme foran TV eller computerskærm.
Træning har mange gode formål.
- Styrkelse af overkrop, balance og koordination er vigtigt, når nedsat mobilitet begrænser mulighederne for motion, fortæller Cathrine og påpeger, at øvelserne også kan hjælpe mod skulderskader og andre senskader.
- Når man har nedsat mobilitet er der også en øget risiko for overvægt og livsstilssygdomme. Den risiko modvirkes også af træning, der styrker musklerne og får pulsen op.

Det giver et boost

Træning er en stor del af 47-årige Cathrines liv.
- Det betyder meget for mig. Det giver mig velvære og energi, fortæller Cathrine, der træner hver tirsdag og fredag morgen i et fitnesscenter i Hillerød.
- Jeg har det altid godt, når jeg tager derfra… jeg springer aldrig over.
Med et fleksjob som driftsleder i Føtex og familie giver træningen energi og overskud i dagligdagen.
- Det holder kroppen ved lige!
Mange kender Cathrine fra arrangementer i RYK, fra aerobictræning i Lyngby Handicap Idrætsforening gennem 15 år, og fra PTU Fri, hvor Cathrine er instruktør. Til høj musik og med et stort engagement og smittende glæde får Cathrine energien op i rummet og gang i kroppen hos deltagerne. Og hun elsker det.
- Det giver mig et boost at se andre træne og have det fedt med at bruge kroppen. Det er dejligt at se, at de efter træningen er trætte og glade.
Med sin nye træningsdvd ønsker Cathrine at give samme mulighed – bare hjemme i stuen.

Populær træning

På den nye dvd tager Cathrine udfordringen op med to af tidens meget populære træningsformer: High Intensity Training, også kaldet HIT, og Cross Training.
- Jeg har ændret de to træningsformer en lille smule, så de kan udføres siddende, fortæller Cathrine og garanterer, at det giver sved på panden, ømme arme og god energi.
HIT delen er puls- og styrkebaseret træning, der skifter i blokke under høj intensitet.
- De skiftende træningsblokke under høj intensitet booster virkelig formen og sender forbrændingen i vejret.
Sidste del er et løbepas.
- Det skal være inspiration til den daglige ”løbetur”, der giver øget puls og sved på panden. Man skal forestille sig, at man er ude og ”løbe” en tur. Og det virker, lover Cathrine og slutter:
- Blot efter kort tid mærker man at man får pulsen op. Det kan man glæde sig til.

Sammen med dvd’en kræver det kun håndvægte, vand og godt humør. God træning!

’Siddende aerobic’ udkom i 2012 med støtte fra RYK. Cathrines nye dvd ’Siddende H.I.T. & CrossTraining’ er produceret i samarbejde med PTU. Spilletid i alt 88 min. Pris 149 kr. Købes på ptu.dk eller på Cathrines egen hjemmeside: cathrine-guldberg.dk. Her kan man også se klip fra dvd’en.

FAKTA

Del 1: Denne del er en 40 minutters CrossTraining. Det er et styrke- og konditionsprogram, der er bygget op omkring varierende funktionelle bevægelser, der udføres under forholdsvis høj intensitet. Med CrossTraining opnår man styrke, udholdenhed, balance og smidighed.

Del 2: Denne del er 35 minutters High Intensity eller blot kaldet HIT, der er skiftevis puls- og styrkebaseret træning i blokke under høj intensitet. Pulsblokkene varer 5-7 min og efterfølges af styrketræning i 5 minutter. I HIT opnår man forbedret kondition, forbrænding af fedt, og man bibeholder sin muskelmasse.

Del 3: Denne del er et 6 minutters løbepas. Her skal man forestille sig, at man er ude og ”løbe” en tur. Det sætter pulsen hurtig op.

På DVD’en udføres øvelserne af tre personer med forskellig funktion og i hver deres tempo og med forskellig belastning. Afhængig af funktionsniveau vælger man at følge den af de tre, der passer én bedst. Uanset niveau kan man få noget ud af træningen.