Fritidsliv: Projekt Lotus V8

Projekt Lotus V8

I Uge 30 kom Johannes Christensen og hans team forbi Egmont Højskolen med deres hjemmebyggede bil, V8 Viking. Parkeringspladsen blev hurtig samlingspunkt for fartglade kursister, der i et inferno af røg og larm, fik set og prøvet den håndbetjente racerbil.

Tekst: Birgitte Bjørkman og Brian Holgersen

Den hjemmebyggede racerbil, som 42-årige Johannes Christensen fra Hobro har bygget sammen med sin far og hans team, er resultatet af mange års arbejde i værkstedet hos Johannes. Og han er stolt af projektet, som er blevet døbt Projekt Lotus V8.
- Den har en V8-motor med 200 hestekræfter, fortæller Johannes begejstret.

Fartgal

Johannes har altid kunnet lide fart. Også den dag i juni 1995, hvor han som 21-årig kørte ind i et træ med 165 kilometer i timen. Noget, han ikke er stolt af. Den unge jyde blev rygmarvsskadet, men fartgal er Johannes stadig, og nu har han bygget en racerbil, hvor sikkerheden er en lige så vigtig del som hestekræfterne.
- Den har ekstra sikkerhedsbøjler, en ratstamme og hjulophæng, der gør bilen meget sikker, forsikrer Johannes.
Teamet, som tæller Johannes, hans far, Søren Brems og kammeraten Patrick Kitzberg har brugt sammenlagt 6.500 timer og to et halvt år på at bygge bilen.
- Det har været en lang rejse, og vi er stadig langt fra mål, fortæller Johannes og henviser til de godkendelser, som de mangler, for at bilen må benyttes til motorsport på landets baner.

Startede med en spånplade

Det var Johannes far, der kom på ideen.
- En dag spurgte han mig: Skal vi ikke bygge en bil? Og så tog det ene ord det andet.
Johannes arbejder som ufaglært i Prodan, som er en metal- og plastvirksomhed, og den har sponsoreret mange af materialerne til bilen.
- Det startede med en spånplade som bundramme, og derfra har vi bygget bilen op, fortæller Johannes og fortsætter:
- Jeg har selv kunnet gøre rigtig meget – svejse rammer, skåret jern, udformet bærestykker og lavet styrkeberegninger. Vi har brugt rigtig meget tid i min garage, men det har været sjovt, og som sagt er vi ikke i mål, før vi får de sidste godkendelser.
Som den står i dag, er V8 Viking den eneste af slagsen i verden. Den ligner den klassiske Lotus Seven* en del, men stellets rør, styrtbøjlerne, hjulophæng mv. er meget tykkere i godset for bl.a. at muliggøre montering af mobillift. Og så er den naturligvis driftsikker, nem at komme ind i og håndbetjent. Så man kan roligt sige, at den er helt sin egen.

Til glæde for andre

Johannes håber, at V8 Viking kan komme ud til events ligesom på Egmont Højskolen og få godkendelse til at køre på baner.
- Vi har allerede mødt stor interesse. Det er jo hele ideen, at bilen skal komme ud og køre og glæde andre kørestolsbrugere – enten med chauffør eller at man selv sidder bag rattet og styrer den håndbetjente racerbil, fortæller Johannes begejstret og oplyser, at teamet er i færd med at finde sponsorer og fonde, der vil støtte projektet.
- Og så skal vi have styr på forsikringer og andre praktiske ting i forhold til at afholde events.
I skrivende stund har teamet fået godkendelse til at bilen må køre på Køreteknisk Anlæg i Randers. Det giver teamet mulighed for at arrangere events på anlægget.

Vi andre kan kun glæde os og håbe på, at V8 Viking kommer ud og køre til events i de kommende år - og måske også kommer forbi Egmont Højskolen igen en sommer i uge 30.

Har du fået lyst til at vide mere om Johannes’ projekt, kan du læse om det her: facebook.com/V8VIKING

Fakta om bilen:

Motor: Rover V8
Heste: 200 HK
Drejningsmoment: 300 Nm
Gearkasse: 3 trin automat
Styretøj, bremser, bagtøj: BMW
Fælg, for: 7,5 tommer Bobbet
Fælg, bag: 9,5 tommer Bobbet
Vægt: Ca. 650 kg
Beregnet fart i 1. gear: 100 km/t
Topfart: 200++ km/t
Håndbetjent, men kan let monteres med pedaler