Fritidsliv: Båd til kørestol

Aktivt liv:

I en lille båd, der gynger

Som sejler hele livet, er motorbåden kun et plaster på såret for Buster Norsk.
- Men den giver mig en frihed, som jeg har savnet. Jeg skal ikke have hjælp til at rigge og sætte sejl. Jeg kan beslutte en morgen, hvor vejr og vind er perfekt, at starte motoren og vælge at sejle nordpå langs kysten eller ind til de københavnske kanaler.

Tekst: Birgitte Bjørkman

Jeg skal mødes med Buster Norsk i Svanemølle Havn i København. Han har lovet at vise mig sin motorbåd, Suleima og sejle en tur ind i de københavnske kanaler. Jeg har glædet mig og har pakket kolde øller og salte nødder til besætningen samt husket min solhat.
Vejret er præcis som det skal være; sol med spredte skyer og en vindretning fra vest med blot 2 meter i sekundet. Jeg har dog pakket min vindjakke ned blandt de kolde øller; med vejret ved man jo aldrig.

Praktisk bådsplads

Buster tager imod mig og Mikkel, som tæller besætningen foruden Buster og hans hund, Laura. Havnekontoret ligger lige overfor Busters bådplads, og her er der et handicaptoilet, hvor vi kan tisse af inden af gang.
Buster var heldig, da han fik tildelt sin bådplads. Den ligger ved en såkaldt y-bro. Der er en rampe ned til flydebroen, hvor båden ligger til for agter, og til styrbord er der en mindre bro, så Buster ved egen hjælp kan både for - og sidefortøjre båden, så den ligger stabilt, når han triller ombord.

Båd med bovport

Båden er en Pioner Multi, som er en stabil og søstærk motorbåd og - vigtigst af alt - udstyret med en praktisk bovport, der gør den anvendelig for søfolk i kørestol. Buster klarer selv at løsne bovporten. Med et tov til formålet kan han vippe bovporten op og slå bovport og en ekstra stålrampe ned på broen, klar til boarding. Ombord flytter han nemt over på bådens sæder både for og agter for at løsne fortøjningerne. Bovporten sikres med en lukkemekanisme, som Buster også kan nå fra bådens forreste sæder. Sædet foran bådens styrekonsol kan drejes 180 grader og har en god højde til forflytning. Herfra styres rat og gashåndtag med hænderne. På konsollen har Buster en VHF-radio og kortplotter, som er en skærm med søkort og GPS.

Et par ændringer

Da vi alle er boardet og fået os placeret i båden, er vi klar til havskum og vind i håret. På én af de varmeste dage i juli er det dejligt og kølende; ikke mindst, da vi forlader Svanemøllehavnen og stikker til havs, hvor bølger får båden til at hoppe.
- Det er ikke en båd, der skærer gennem bølgerne, men den er meget søstærk, forsikrer Buster mig og fortæller om båden, som han købte brugt for tre år siden.
- For mig var det vigtigt, at jeg selv kunne klare at komme af og på båden. Jeg havde hørt om denne bådtype med bovport, og da jeg fandt en til salg, besluttede jeg mig for at købe den.
Buster gav 80.000 kr. for båden. Han købte en ny motor og udtænkte gode måder, hvorpå han selv kunne klare fortøjningen og bovporten. Han har også ændret vinklen på rattet.
- Jeg holder af at være fri og kunne være spontan. Jeg skal ikke ringe og lave aftaler og være afhængig af hjælp til at komme i båden. Jeg klarer det hele selv, fortæller den erfarne skipper og fortsætter:
- Men det er da lidt tamt at sidde i en plastikmotorbåd, når man har sejlet på store sejlskibe.

 

Har levet på verdens have

Vi er nået ind i Københavns Havn og sejler forbi Trekoner, Langelinie, Den Lille Havfrue, Operaen og Skuespilhuset. Dette er sightseeing på 1. række, og jeg sidder hellere her end i en af de mange turrundfarter, der passerer os fyldt med turister og ivrigt snakkende guider.
56-årige Buster er en erfaren skipper og sejler behændigt omkring rundfartens både, havnebusser, sejlskibe, kajakroere og andre, mindre motorbåde. Han har levet en stor del af sit liv på verdens have. Som sømand i Handelsflåden, som styrmand og langturssejler på større sejlskibe, hvor han tog hyre, og som skipper på eget sejlskib bl.a. i Stillehavet og i det Caribiske Hav.
- Jeg levede på havet og tjente på havet, fortæller Buster, der undervejs blev uddannet skibsmaskinist og styrmand. I 2001 skulle han reparere en agtermast, men råddenskab fik mastens øverste del til at knække og Buster faldt 15 meter ned og brækkede ryggen.

Sol og skipperlabskovs

Vi sejler ind i Nyhavn, hvor Buster peger på et flot træskib med meget høje master.
- Det er Donna Wood. Det er fra den mast, jeg faldt ned.
Agtermasten er for længst repareret, og skibet fungerer i dag bl.a. som restaurant. Ejeren får øje på os og vinker os hen. Han stikker os et par kolde, grønne øl og kort efter tre tallerkner med skibets berømte skipperlabskovs. Livet er uforudsigeligt på godt og ondt. Men livet er lige nu ikke det værste, man har, tænker jeg og nyder at sidde i solen i Nyhavn og spise skipperlabskovs skyllet ned med den kolde øl.

Fri til at sejle

Vi sejler forbi husbåde i Christianshavn Kanal med blomsterkrukker og vasketøj, der hænger til tørre på dækket. Buster har også boet i en husbåd.
- Jeg lå ved Kalvebod Brygge … det var før man begyndte at bygge langs havnen, fortæller Buster. Vi sejler langs Kalvebod Brygge, der nu er bebygget med rækker af kedelige kontorbygninger, og Københavns Havnebade, hvor mange har søgt tilflugt i det gode sommervejr. Vi passerer også Den Sorte Diamant, Christiansborg, Børsen og en sandskulpturpark.
Når Buster ikke sejler ind i de københavnske kanaler, sejler han til Amager Strandpark eller op langs kysten.
- Jeg behøver ikke den store planlægning. Hvis vind og vejr er til det, så kan jeg beslutte samme morgen at sejle ud.

Sejlturen er slut. Vi er tilbage i Svanemøllehavnen og fortøjer Suleima. Busters drøm var ikke at ende i en lille plastikbåd.
- Men den er bedre end ingenting. Den giver mig frihed til at komme ud og sejle, og den mulighed ville jeg ikke undvære.

FAKTA

Pioner Multi er en fem meter lang, stabil og rummelig motorbåd med bovport, der kan sænkes ned for praktisk adgang. Bovporten har en rustfri åbne/lukke mekanisme. Pioner Multi har to skarpe pontoner og er komfortabel at sejle i, selv i høj sø. Udført i polyethylen materiale, der er utrolig stærkt og brugervenligt. Bovporten er 760 mm bred og lastekapaciteten er 1.160 kg. Fås i farverne hvid marmor, rød eller koksgrå.