Fritid: Tohjulet frihed

Tekst: Birgitte Bjørkman

Racerkøreren Jason Watt kørte galt på sin

 

motorcykel for næsten 10 år siden. Siden har

 

han drømt om igen at opleve den tohjulede frihed.

 

I dag er drømmen gjort til virkelighed.

 

 

 

 

 

 

 

Man tager en Harley Davidson

 

Night Rod og installerer gear og

 

bagbremse i styret. Derudover

 

monterer man en lille knap, der med et

 

enkelt tryk hurtigt sænker to støttehjul og

 

holder motorcyklen sikker oprejst,

 

når den holder stille. Samme

 

knap hæver støttehjulene

 

igen, når maskinen er oppe

 

i fart. En smart anordning,

 

der gør det frie liv under åben

 

himmel, vinden og de mange kræfter

 

mellem benene til en realitet for alle

 

dem, for hvem tohjulet transport tidli-

 

gere har været en umulighed.

 

 

 

En følelsesladet oplevelse

 

Chancen for igen at opleve den tohjulede

 

frihed, som Jason Watt dag har drømt om

 

siden ulykken på sin motorcykel i 1999, var

 

stort set ikke-eksisterende. Indtil i novem-

 

ber sidste år, hvor den talentfulde racerkø-

 

rer for første gang kunne sætte sig over på

 

en ombygget Harley Davidson.

 

- Det var en både ekstrem og følelsesladet

 

oplevelse. Da jeg sad og kiggede på maski-

 

nen, var det selvfølgelig med en smule

 

nervøsitet. Tænk at jeg skulle ud at køre

 

på det køretøj, som jeg på samme tid både

 

elsker og hader. Men da jeg satte den i gear,

 

drejede håndtaget og trillede af sted, var

 

det med en klump i halsen. Det var som at

 

møde en gammel ven, jeg ikke havde set i

 

mange år, fortæller Jason.

 

 

 

Livet skal leves

 

- Jeg er fuldt ud bevidst om, at der er nogle,

 

 

 

der

 

måske

 

tænker, jeg er

 

lidt vanvittig. Men jeg

 

føler fuldt ud, at min motorcykelulykke

 

var en meget uheldig hændelse, som ikke

 

har noget at gøre med uansvarlig kørsel på

 

farligt legetøj. Det skete med mindre end 70

 

km/t og kunne lige så godt være sket på en

 

cykel. Det vigtigste for mig er at leve og gå

 

efter hvad jeg vil på trods af min situation.

 

Og det er lige præcis, hvad sådan noget som

 

denne ombyggede motorcykel opfylder for

 

mig og for andre med samme livsvilkår. Nu

 

glæder jeg mig bare til, at det bliver forår,

 

lyder det fra en glad Jason Watt.

 

 

 

Ombygningen

 

Støttehjulene opereres

 

manuelt op og ned fra en

 

knap fra styret. Både op- og

 

nedsænkning overstås på bare

 

et sekund godt hjulpet på vej

 

af en kompressor, der ligger

 

gemt bag sædet. Systemet har

 

tredobbelt sikkerhedskreds i

 

tilfælde af fejl eller strømsvigt.

 

Bremsen på styret, der på

 

almindelige motorcykler kun

 

betjener forhjulet, bremser

 

på denne maskine begge hjul

 

samtidig. Gearskiftet er elek-

 

tronisk og betjenes fra styret

 

modsat normale motorcykler,

 

hvor gearene skiftes med foden.

 

 

 

Hjælp fra Jasons bagland

 

Maskinen er ombygget af et firma i

 

Tyskland, der har specialiseret sig i at

 

påmontere støttehjulskittet på almindelige

 

motorcykler. Sammen med værktøjsprodu-

 

centen Milwaukee, der stiller Harleyen til

 

rådighed, Jason Watts hovedsponsor DBS

 

Nedbrydning og Handi Mobil, er hele det

 

spændende projekt blevet til virkelighed.

 

 

 

Den ombyggede Harley er mere end bare

 

en motorcykel med støttehjul. Jason Watt er

 

ikke i tvivl:

 

- Den er med til at nedbryde grænser og

 

indvie folk med mindre førlighed i en ver-

 

den, de tidligere har været udelukket fra.