Fritid, cykling, marathon

Aases vej til Berlin Marathon 2015

Aase Kvolbæk fik sin debut som cykelrytter i februar i år. Med ugentlige opdateringer på Facebook har man kunnet følge 61-årige Aases bestræbelser og forberedelser frem mod hendes mål blot syv måneder senere: at deltage i sit første maraton på håndcykel.

Tekst: Birgitte Bjørkman

For dem, der har fulgt Aase Kvolbæk på hendes vej til Berlin Marathon 2015, har det været en spændende rejse fra Aases første spæde U-vendinger i håndcykel, til hun syv måneder senere gennemførte sit første maraton på 1 time og 39 min.

Bag smilet

Den 61-årige Aase fra Aalborg kalder sig gerne en glad handbiker, og af dem, der har fulgt hende på Facebook, bliver hun kaldt sej. Men bag det glade smil gemmer sig også et savn af sønnen Jesper, som hun mistede i 2013. Jesper led af cystisk fibrose, og efter et svært forløb i forbindelse med en lungetransplantation på Rigshospitalet i februar 2013 døde han få måneder senere, blot 29 år gammel.
- Siden den dag har det været svært at holde kampgejsten oppe og finde meningen med livet.
Sidste år besluttede Aase derfor, at der skulle ske noget nyt i hendes liv.
- Jeg begyndte at dyrke fitness og kastede min kærlighed på cykelsporten, fortæller Aase og fortsætter:
- I en håndcykel er jeg fri … cyklingen er blevet et vigtigt redskab til at leve med tabet af Jesper.

Inspirationen

Det var til WheelFit i efteråret 2014, at Aase, der blev rygmarvsskadet i 1981 efter et fald, fandt sin inspiration til cykelsporten.
- Jeg var startet med at styrketræne og dyrke WheelFit, og her mødte jeg Mogens Christiansen, som
fortalte mig, at han planlagde at deltage i Berlin Marathon 2015 i en liggende håndcykel, fortæller Aase og fortsætter:
- Efter at have prøvet hans håndcykel var jeg solgt!
Mogens er siden blevet Aases gode træningsmakker, ikke mindst på de mange cykelture, som makkerparret har taget sammen ud i det nordjyske landskab i øjenhøjde med grøftens blomster og kornet på markerne.

Lejet cykel

I oktober 2014 besluttede Aase sig for, at hun også ville deltage i Berlin Marathon. Det blev starten på et større projekt med træning, kostomlægning og cykling – masser af cykling. Men først skulle håndcyklen vælges. Aase tog kontakt til Wolturnus og fik en god aftale om leje af en håndcykel, som blev tilpasset hende.
- Jeg modtog cyklen i januar 2015, og i samme måned kunne jeg tage på min første spinning-weekend sammen med Dansk Håndcykelklub.
En håndcykel med liggende kørestilling er på mange måder en udfordring.
- I starten var det en udfordring at komme ned i cyklen og op igen. Det er det ikke længere, men det kræver lidt teknik, da cyklen er lav.
Og så er der gearet.
- Det er ikke svært at skifte gear, men det kan være svært at finde ud af, om det er bedst at køre på stor, mellem eller lille klinge og højt eller lav gear. Der er plads til forbedringer på det punkt, ligesom i svingene, hvor jeg har en tendens til at bremse for meget i stedet for at forsætte med at cykle, fortæller Aase og sender mig et skævt smil.

I modvind og op ad bakker

Aase har været målrettet siden sin beslutning om at deltage i Berlin Marathon. Men også bevidst om vigtigheden af at bygge kroppen langsomt op.
- Man sætter sig ikke lige ned i en cykel og tilbagelægger 40 kilometer!
På Aases program har der derfor stået ugentlige styrketræningsprogrammer, pilates i fitnesscenter og WheelFit og dertil træningssamlinger, deltagelse på Handbike Spinning Event og ikke mindst cykling 4-5 gange ugentligt i det nordjyske landskab sammen med cykelmakkeren Mogens og kollegaer fra Håndcykelklubben. I modvind, op ad bakker og i hård konkurrence med mere rutinerede ryttere.
- I uge 27 deltog jeg også i ’Handicapidræt for alle’ på Egmont Højskolen som led i min forberedelse. Det var den skønneste uge med cykling hver dag, og minsandten prøvede jeg også at spille kørestolsrugby. Det var for fedt, fortæller Aase begejstret, der nåede at cykle 230 km på 5 dage.
- ’Drengene’ nåede 260 km, tilføjer Aase med slet skjult stolthed.
Og indimellem har Aase trænet så meget, at hun glemte at lægge billeder op på sin facebookside.
Men så indhentede hun det forsømte med tekst og billeder, som da hun den 6. september skrev: ”I dag blev det 54 km i modvind, 3 km grusvej (sur smiley), en punktering og alligevel en skøn tur (glad smiley)”. Og nogle gange var opdateringen blot endnu en kort træningsoversigt: ”I går kørte jeg 42 km på 2,19 km/t, i dag 42 km på 1,56 km/t”.

Det sociale og kosten

Aase har været særligt glad for træningssamlingerne.
- De har været guld værd. De garvede håndcykelryttere i Dansk Håndcykelklub har delt ud af staldtips, og de har haft stor tålmodighed med en ny rytter som mig, fortæller Aase og fortsætter:
- Det sociale samvær er også uvurderligt. Vi spiser sammen, drikker kaffe og får snakket cykling, igen og igen.
- I hverdagen har det også været uvurderligt at træne sammen med Mogens. Det gør det nemt at komme af sted, og vi har kørt omegnen i Nørresundby og Svenstrup med dens mange bakker tynd, fortæller Aase og tilføjer tilfreds:
- Og Mogens’ kone har ofte serviceret os med lækker frokost.
Og nu hvor vi snakker mad: Kosten har også spillet en rolle i Aases forberedelser.
- Jeg spiser sundt og varieret, mest økologisk, og presser selv grøntsagsjuice på min slowjuicer. Også her er der dog plads til forbedringer, fortæller Aase og indrømmer, at hun også har hang til 100 gram bland selv-slik pr. uge.
Aase har planer om at tage kontakt til en diætist for at korrigere kosten.
- Jeg vil være sikker på, at jeg får protein nok. Jeg er ikke god til alt for meget kød.

DM først, dernæst Berlin

Inden det berlinske maraton deltog Aase i sit første DM i paracykling, der fandt sted på Jyllandsringen i september.
- Jeg vandt min klasse, WH4 – men det var heller ikke svært, da der desværre kun var mig, griner Aase, der blev rost af ’drengene’ for at stille op.
- Jeg kunne unde mange flere kvinder at opleve den fornøjelse, det er, at deltage, fortæller Aase om en idræt, der tæller flest mænd. Dermed en opfordring fra Aase til andre danske kvinder.
I Berlin var der til gengæld kvinder. Blandt dem Aase, der var i fin form og følte sig klar til sin første maraton nogen sinde, da hun sammen med de 24 andre danske cykelryttere drog mod Berlin. Men da dagen oprandt, blev hun rystende nervøs.
- Det var alt det praktiske lige inden løbet. Vi boede gudskelov på samme hotel, og om morgenen var de andre ryttere helt fantastiske og støttede mig.
- Løbet var til gengæld ikke hårdt, og stemningen i den tyske hovedstad var helt ubeskrivelig, fortæller Aase, der er tilfreds med sit resultat.
Hun havde håbet på 1.45 og nåede i mål 6 minutter før på tiden 1.39.
Men først og fremmest er Aase glad for, at hun er nået så langt.
- Jeg gjorde det, og det har været al tid og træning værd. Det har været et fantastisk forløb med mange, dejlige udfordringer på udholdenhed, styrke og på psykisk at tro på, at jeg er god nok. Det betyder så meget for mig.

Uvurderlig makker

I dag er træningen blevet en uundværlig makker for Aase, der kan planlægge sin cykling, når det passer bedst, fordi hun ikke er i job. Hjemme har hun kun sin lille mops, Andrea.
- Jeg nyder at træne i fulde drag. Selvfølgelig kan der være enkelte dage med regn og blæst, og hvor det kan været lidt tungt at komme af sted. Men de gode træningsdage er der absolut flest af – og hvis jeg ikke har haft energien fra morgenstunden, ja, så har jeg fået den, når vi har cyklet. Det slår aldrig fejl!
- Træningen betyder, at jeg i dag har en bedre kondition, og at alle mine småskavanker, lidt ondt her og der, og smerter i lænden og i skulderen, jamen de forsvinder efter træning. Træningen gør også, at jeg kan holde livet ud med hensyn til mit store savn af Jesper. Hele livet trænede han aktivt. Derfor er det til ære for ham, at jeg cykler.

Og Aase kommer også med en opfordring.
- Jeg kan i den grad anbefale cykelsport til andre, og det er aldrig for sent at starte med at træne, fortæller Aase, der selv har rundet de 60 år.
- Sport kan noget. Jeg har selv sent i mit liv fundet ud af, hvor godt det er at bruge sig selv. Jeg vidste det jo egentlig godt, men dejligt at gøre det.
Aase vil fortsat forbedre sin tid. Men hun har også sat sig nye mål.
- Jeg vil cykle Berlin Marathon igen næste år, og så vil jeg også cykle Hamburg Marathon, slutter Aase og tilføjer:
- Forhåbentlig på min helt egen håndcykel.

Find info om håndcykling på Dansk Håndcykelklubs hjemmeside: handbike.dk. Aase Kvolbæk fortæller også gerne om sin vej til Berlin Marathon på håndcykel. Du kan kontakte Aase på tlf. 3070 3696.