Frank Schmücher Harley Davidson

En livsstil

Tekst: Birgitte Bjørkman

For Frank Schmücker i Herning er det en livsstil at køre Harley Davidson, og det har det været siden 1993, hvor han købte sin første trehjulede Harley Davidson.
- Det kan ikke beskrives. Det er en fantastisk oplevelse at sidde på sin Harley og køre ud i det blå.

Sæsonen starter den 1. april. Så kalder landevejen og sommerens MC træf på den 54-årige Frank Schmücker fra Herning, der er ejer af en flot og skinnende blå Harley Davison.
- Det er jo en livsstil, en drøm, fortæller Frank, der har kørt Harley siden 1993.

Det skal opleves

Foråret kommer altid pludseligt, og Frank har travlt med at klargøre sin trehjulede Harley til sommeren. Men noget med bremserne driller.
- Det er en knækket tromlebremse, som jeg er ved at skaffe originale reservedele til, fortæller Frank, der er ivrig efter at komme ud og køre efter en lang vinter bag rattet på sin bil.
- Det er bare noget helt andet, når man sidder bag styret på motorcyklen og kører derudad med vinden i håret og med landskabet passere forbi. Det skal opleves, fortæller Harley-entusiasten med et stort smil og forsikrer mig om, at det ikke handler om fart.

Ingen hindring

Frank har været rygmarvsskadet siden en bilulykke i maj 1992, hvor han måtte lave en undvigemanøvre.
- Jeg kørte også motorcykel dengang, og jeg og en kammerat var faktisk på vej til vores motorcykelklub. Den dag, da ulykken indtraf, havde vi dog taget bilen på grund af vores arbejde.
Ved ulykken pådrog Frank sig en rygmarvsskade, men det har ikke forhindret ham i fortsat at sidde bag styret på en motorcykel. Allerede samme år købte Frank en fabriksbygget trehjulet Harley Davidson. Det var en original 72’er Servi Car med plads til kørestolen bag på.
- Min motorcykel og det sociale liv i MC klubberne var allerede dengang en stor en del af mit liv. Og det er det stadig. Det ville jeg ikke undvære, fortæller Frank og fortsætter:
- Og jeg har aldrig oplevet ikke at være velkommen i klubberne rundt i landet. Der er altid en stor velvilje, og hvis jeg ikke kan komme ind på grund af trapper, eller jeg skal have hjælp til at komme på toilettet, så står en flok drenge klar til at løfte mig.

Ombygget Harley

I 1996 købte Frank sin anden Harley. En brugt, tohjulet 88’er Softail, som han sammen med en kammerat og et autoriseret HD-servicecenter fik ombygget til en trehjulet.
- I USA købte jeg en ny tohjulet bagende. Typegodkendt og komplet med hjul, skærme og tromlebremser … og så var det bare at koble baghjulet af bagsvingeren og sætte den tohjulede bagende på.
Prisen snakker vi ikke så meget om. Men for den uindviede læser skal jeg hilse og sige, at en Harley er dyr. Også, når den er brugt.
- Havde jeg ikke fået min erstatning efter ulykken, havde jeg heller ikke haft muligheden, fortæller Frank.
For at Frank kan betjene sin Harley med hænderne, har han påsat elektrisk gearskifte, det engelske Kliktronic og ekstra bremseskiver. For at holde fødderne på plads, har Frank påsat en fodplade med ekstra kant, og for at skærme for vinden, har han valgt at have vindskærm foran styret.
Frank har aldrig haft problemer med bagdelen:
- Modellen har det karakteristiske Harley-sæde, softail. Det er et godt og blødt sæde. Man sidder nærmest ned i et hul, der giver støtte i ryggen og holder mig på plads i sædet.
Frank tilføjer:
- Men der er mulighed for at tilkøbe originale sæder med geléindsats for bedre forebyggelse, og man kan også tilkøbe rygstøtte for bedre komfort.

Frihed uden begrænsninger

Sommeren kalder med MC træf både i Danmark og i udlandet – og Frank er med. Med kørestolen spændt bag på Harleyen og med telt, feltseng og bagage drager Frank af sted sammen med kæresten Pia og op mod 20 andre bikers fra bl.a. den lokale klub, MC Horsepower.
- Vi kører ofte ned gennem Tyskland og overnatter undervejs. Det er bare fantastisk at være af sted.
På spørgsmålet om den praktiske side, kommer svaret prompte:
- Det er ikke noget problem. Når jeg kører med på træf, har jeg min kørestol bag på motorcyklen sammen med telt, sovepose, en sammenklappelig feltseng og min bagage. Siddepuden er godt sikret mod regn i et vandtæt nylonbetræk.
Feltsengen er en erstatning for liggeunderlag, når Frank overnatter i telt. Andre gange indkvarterer han og kæresten sig på guesthouses. Men ellers klarer Frank sig på bedste feltmanér.
På et træf til udlandet kører Frank op mod 600 km om dagen. Og når de efter hver 200 km holder pause, bliver Frank siddende på sin motorcykel.- Det er alt for besværligt at pakke stolen ud og komme af cyklen. Så kommer de andre med kaffe til mig, og jeg klarer også min kateterisering fra motorcyklen. Så finder jeg bare et diskret sted, hvor jeg klarer det.
Jeg spørger Frank om det ikke er hårdt at sidde så længe.
- Jo, det kan da godt føles, som om man slæber rundt med armene langs jorden efter en lang dag på biken. Men mest bliver man træt af vinden og al den friske luft.
Af samme grund har Frank valgt at have vindskærm foran styret.
- Men glæden overstiger anstrengelserne, og så giver det en god nats søvn.

Fællesskab

Det er hverken farten eller de vidtstrakte motorveje, der drager.
- Det er det frie liv ad snoede veje gennem smukke landskaber og mindre landsbyer.
Mest af alt er det alle de mindre ture rundt i det danske sommerland på besøg hos de andre MC klubber, der betyder noget særligt for Frank.
- Det er et dejligt fælleskab med træf og fester.
For Frank er det også en mulighed for en stund at glemme begrænsningerne i stolen.
- Når jeg sidder på min Harley, så oplever jeg en stærk følelse af at være lige med mine MC kammerater og med andre bikere, som jeg passerer og giver håndtegn til. Det er fedt!

- Det er en livsstil, og jeg kunne ikke forestille mig et liv uden, slutter Frank, der lige skal have styr på bremserne, inden Harleyen kan komme ud i det blå.

FAKTA

Harley Davidson er grundlagt af William S. Harley og Arthur Davidson. De byggede deres første motorcykel i 1903 og grundlagde firmaet Harley Davidson Motor Company i 1907.
Den amerikanske motorcykelproducent har i dag to trike modeller: Tri Glide Ultra og Freewheeler. Begge modeller forhandles i Danmark. Man kan også købe en brugt trike i Sverige og Tyskland. Dog skal den på grund af EU regler være typegodkendt for at have tilladelse til at køre i Danmark.