Forskning - App til smertekommunikation

En ny app til mobilen skal hjælpe sundhedsprofessionelle og almindelige mennesker med at kommunikere bedre om smerter. App’en hjælper med at beskrive smertesymptomer mere nøjagtigt og følge deres intensitet.  

Tekst: Line Emilie Fedders

Det kan være rigtig svært at forklare, når du sidder over for lægen, der spørger: Hvor er det, det gør ondt? Ordene rækker ikke helt til at forklare, hvor præcist smerten optræder. Men det vil en ny app snart kunne råde bod på.

Vigtig viden

Eksperter i smerteforskning har taget de bedste metoder til at kortlægge og følge op på smerter, kombineret dem og puttet dem ind i en app, der kan hjælpe patienter, sundhedspersonale og forskere med at kommunikere om smerter.
- Kommunikation omkring smerter er svær, men smerters placering og intensitet er for eksempel særdeles vigtig viden, når det kommer til at diagnosticere og behandle. Derfor har vi lavet denne app, der kan lette kommunikationen, digitalisere informationerne med det samme og spare sundhedsprofessionelle for tid i hverdagen, fortæller Shellie Boudreau, der er Assistant professor  ved Center for Sanse-Motorisk Interaktion på Aalborg Universitet.

Også til neurogene smerter

Med app’en kan almindelige mennesker med smerter overvåge deres problemer i hverdagen og måske finde et mønster. Læger og andet sundhedspersonale kan på en hurtig, effektiv måde lade patienterne beskrive deres smerter, og forskere kan lettere optage og sammenligne data fra en række patienter.
På spørgsmålet om app' også er brugbar hos patienter med neurogene smerter, som mange rygmarvsskadede har pga. beskadlgelse i nervesystemet, svarer Shellie Boudreau:
- Ja, app'en er nyttig ved neurogene smerter, da den giver mulighed for meget præcist at tegne smertemønstret. Vi er også i gang med at tilføje funktioner, som vil gøre det muligt for brugerne at udtrykke, hvordan smerten føles, foruden smertens størrelse, placering og mønster.

App’en er endnu kun tilgængelig for læger, men Shellie Boudreau forventer, at app’en er klar til at blive downloadet af almindelige brugere i løbet af et halvt års tid.
Før app’en bliver tilgængelig, skal forskerne gøre brugerfladen mere brugervenlig, og app’en skal testes yderligere.

- Vi vil meget gerne i kontakt med samarbejdspartnere, der vil være med til at teste eller bruge app’en, så vi kan få den ud og bidrage til et mere effektivt sundhedsvæsen gennem tidsbesparelse, forbedret kommunikation og patient empowerment,” understreger Shellie Boudreau.