Et firma med fart på

Tekst: Birgitte Bjørkman

RYK! har besøgt Handi Mobils afdeling i Glostrup. Her ombygger man biler til mennesker
med handicap, og bedømt på den lange række af ”kassebiler” foran firmaet og et fuldt
optaget værksted, er det et firma i fremvækst.

I et industrikvarter i Glostrup finder
man Handi Mobil. Der er ikke noget
prangende over placeringen af denne
sjællandske afdeling af firmaet, som
ligger lidt gemt væk bag andre firmaer.
Men et skilt viser mig vej, og de mange
kassebiler, der møder mig om hjørnet,
viser, at jeg er kommet til rette sted.

Europas største
Indenfor tager direktør Henning Andersen
imod mig, og jeg får en rundvisning
i afdelingen, som rummer 2000 m2.
Her er 20 ansatte, og der kan være
16 biler til ombygning på værkstedet.
I alt har Handi Mobil 57 ansatte fordelt
på hovedafdelingen i Herning, som
også har administration og lager, Glostrup
samt Aalborg, som er firmaets
nyeste afdeling.
I december opkøbte det norske firma,
Handicare Handi Mobil.
- Vi kan allerede se, at samarbejdet
giver os bedre rammer for fornuftige
indkøb samt større mulighed for at
udvikle produkter, fortæller Henning
Andersen og forklarer:
- I et lille firma er det sværere at finde
potentialer for udvikling, og ofte er
produktsortimentet ikke stort nok. I dag
har vi en bred kontakt til mange leverandører.
Opkøbet af Handi Mobil har gjort Handicare
til Europas største bilombygningsfirma.

Nyt på vej
Behovet for nye produkter er ikke så
stort i dag, mener Henning Andersen,
der oprindelig er maskiningeniør. Siden
1979 har han indrettet biler til personer
med handicap.
- Markedet er brugsmæssigt godt forsynet
med grundlæggende bilprodukter.
Vi bygger på det eksisterende med
vægt på det håndværksmæssige i
faget.
Men nyt er der dog på vej. Et nyt elektronisk
styresystem til speeder, bremse
og rat er udviklet og veldokumenteret,
og de første biler ventes snart til syn.
- Det er et driftsikkert system, som vil
blive et gangbart hjælpemiddel for
mange. Men det kræver naturligvis en
tilvænning på markedet, forklarer
Henning Andersen, som har store
forventninger til systemet.

Langt større end behovet
Der er ikke meget nyt at hente på
bilmarkedet. Det vidner den lange
række af de samme bilmærker foran
Handi Mobil.
I skrivende stund ventes Ford Transit
med automatisk gear først på markedet
igen om et år, ligesom Citroen og
Fiat med automatisk gear er ude af
markedet. I mellemtiden er det de
store biler som Renault Master og Opel
Movano, der har overtaget pladsen
som billigst egnet til dem, der selv kan
køre.
- Men de er meget store - langt større
end de fleste behøver, forklarer Henning
Andersen og henviser til bevillingsreglerne.
- Lovgivningen er stram, og vi oplever,
at bevillingen gælder billigst egnet. Ikke
længere billigst og bedst egnet.
- Det giver begrænsninger for den
enkelte bruger, der som alle andre
bilejere har en holdning til, hvad bilen
skal signalere.
Det mærker Handi Mobil, når en bruger,
der fx er nyskadet, står med kommunens
bevilling af det, der mere er en
varevogn end en personbil, og som
samtidig pålægger brugeren øgede
driftsomkostninger pga. den bevilligede
bils unødvendig store størrelse.
- Det ville være mere praktisk, hvis man
i stedet bevilligede de noget mindre og
mere diskrete kassevogne som Renault
Traffic og Opel Vivaro, som også har
lidt mere komfort at byde på.

20 år gamle regler
Henning Andersen ser en tendens til,
at flere brugere vælger en dyrere bil
end den, kommunen bevilliger - eller betaler
for at få ekstra udstyr. Dermed
stiller brugerne også naturligt krav til
de hjælpemidler, der skal sættes i bilen.
- Design og komfort har fået større
betydning. Det skal ikke blot fungere.
Slutresultatet skal også se smart ud,
når man smider 50-100.000 kr. oveni
bevillingen for at få en VW Multi Van
eller en Mercedes.
- Men det kræver en godkendelse, hvis
brugeren ønsker at benytte bevillingen
til køb af anden bil. Alligevel er det
kommunen, der tager det meste af
provenuet ved et salg, hvis det er et
udvidet lån.
Henning Andersen påpeger, at bilbekendtgørelsen
er over 20 år gammel.
- I sin grundform har den ikke ændret
sig. Det er paradoksalt, når man ser,
hvordan hele bilområdet har udviklet sig
i hastig fart. Og afgiftsreglerne, der
benyttes til de private kassebiler, er blot
en knopskydning af nogle regler, som
oprindeligt blev skabt til plejehjem.

Ser kun på kørselsbehovet
Et andet paradoks, påpeger Henning
Andersen, er, at man i dag har udviklet
et fuldt elektronisk styresystem, der
med et joystick giver mennesker med
omfattende lammelser i hænderne
mulighed for at køre egen bil. Men med
de nuværende regler ser man alene på
dækning af kørselsbehovet.
- Har den enkelte hjælpeordning, vurderes
det ikke nødvendigt at denne får
mulighed for at køre bil. Man ser kun
på kørselsbehovet - ikke på det menneskelige
behov.
- Grænserne for hvad der er muligt,
flytter sig jo hele tiden. Men det gør
bekendtgørelser og regler ikke, og det
skaber et stift system, forklarer Henning
Andersen og fortsætter:
- Hvem kender ikke til glæden ved at
køre bil? Hvorfor skal et ungt menneske
ikke gives den glæde, når det i dag
er muligt?

En forbedring
På ét område ser Henning Andersen
en forbedring.
- Lov om reparation af særindretning i
bilen er en god ting, og vi ser heldigvis
flere kommuner, der er smidige i deres
sagsbehandling. Det kræver jo, at alle
parter arbejder hurtigt, så brugeren
ikke skal undvære sin bil længere end
højst nødvendigt, fortæller Henning
Andersen. Dog synes han ikke, det
giver sammenhæng, at loven kun giver
hjemmel til reparation og ikke vedligeholdelse
af særindretninger.
Med Kommunalreformen er det
Henning Andersen håb, at fremtidens
bilsager får kortere behandlingstid og
mindre bureaukrati.
- Det er endnu for tidligt at se en tendens,
for i øjeblikket har kommunerne
travlt med at behandle de sager, de
selv i sin tid har sendt til amtet. Mange
sager har ligget rigtig længe. Men der
er fornuft i kun at have én behandlingsinstans,
mener Henning Andersen.

To nye afdelinger
Over hele landet er der kommet nye
bilindretningsfirmaer til, og hos Handi
Mobil slutter det da heller ikke med tre
afdelinger, røber Henning Andersen til
RYK!
- Vi har planer om at åbne endnu to
afdelinger, så vi får en bedre dækning
af hele landet.
Handi Mobil kan i dag tage en bilsag
hele vejen fra afprøvning, nyindkøb,
indretning og frem til afmelding og køb
af den brugte bil.
Som Henning Andersen stolt slutter:
- Vi er blevet totalleverandør af både
bilindkøb og -indretning.
Det går stærkt hos Handi Mobil.